'Digital en TV moeten strijdbijl begraven'

19-02-2019 (10:08) - Media

Het is de hoogste tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven. Dat stelt  Brian Handrigan, CEO van AdTech bedrijf Advocado. Volgens hem moeten hun krachten worden gecombineerd. Zo heeft televisie de geloofwaardigheid en de schaal om online betrokkenheid te stimuleren.


Met data over hoe een TV-reclame de online response beïnvloedt, kunnen adverteerders zowel hun strategie en budget voor search als hun uitingen op TV optimaliseren. Bovendien krijgen ze dankzij 'granulaire' online data detail inzicht in de ideale consument die interesse toont in product, merk of bedrijf.
 

geen kant kiezen

Maar vaak zijn marketeers geneigd om toch een kant te kiezen, ziet Handrigan. Daarentegen kijken mensen juist naar verschillende vormen van video, volgens een rapport van Nielsen uit 2018. Digital, de brutale jongeling, kan daarbij niet over het hoofd gezien worden. Zo is digitaal televisie qua reclamebestedingen inmiddels voorbij gestreefd als dominant reclamekanaal. Dat gebeurde in 2017, toen wereldwijd 178 miljard dollar werd uitgegeven aan TV-reclame en 209 miljard aan online reclame.


Zorg daarom voor goede communicatie tussen het digital team en het TV team, is daarom een tip van Handrigan. En zoek vervolgens een web analytics-oplossing (naast Google Analytics) om data te verschaffen op het niveau van individuele bezoekers, die gebruikt kan worden voor een analyse. 'Als beide kanalen realiseren dat ze elkaar nodig hebben, dan zijn adverteerders en consumenten beter af', aldus Handrigan


Bureaus

Marketing

Economisch