DPG Media groeide flink in 2020

18-03-2021 (11:05) - Media

DPG Media maakte een groei door in 2020, met een toename in omzet van 8% en een bedrijfswinst van 254 miljoen euro.

In 2020 maakte DPG Media een omzet van 1,766 miljard euro (+8%). Deze omzetgroei vertaalde zich in een EBITDA-groei van 31% naar 339 miljoen euro. De bedrijfswinst klokte af op 254 miljoen euro. Na een belastinglast van 61 miljoen euro kwam de netto-groepswinst uit op 178 miljoen euro (+39%).

Publishing
De 16 landelijke en regionale nieuwsmedia merken van DPG Media lieten in 2020 allen een groei zien in betaalde oplage, in het bijzonder dankzij een toename van het aantal digitale abonnementen. Deze trend die de afgelopen jaren is ingezet hield ook in 2020 aan, naar aanleiding van de behoefte aan nieuws tijdens de coronapendemie en Amerikaanse verkiezingen.

The Booster
In een door COVID sterk geraakte recruitmentmarkt lanceerde DPG Media in 2020 de service 'The Booster', waarmee bedrijven gebaseerd op artificiële intelligentie hun personeelsadvertenties heel gericht kunnen plaatsen op alle mediatypen. Deze nieuwe service lijkt een nieuwe koers in te luiden voor recruitmentactiviteiten. De totale omzet uit online services eindigde op 130 miljoen euro (+10%).

Advertentiemarkt
De inkomsten uit advertenties liepen in 2020 terug als gevolg van de COVID-crisis. De verschillende lockdowns hadden elke keer een behoorlijke negatieve impact op de advertentie-inkomsten. We verloren 13% op de advertentiemarkt (like-for-like), dat door de inbreng van Sanoma Media Netherlands en goede digitale advertentie-inkomstenbron werd beperkt tot 5%. Het jaar werd afgesloten op 471 miljoen euro omzet uit advertentie-inkomsten. Het digitale advertentieplatform ‘The Trusted Web’ werd gelanceerd; een eigen digitaal advertentieplatform met betrouwbare merken, zonder fake news, filter-bubbels, nep-advertenties en datamisbruik dat adverteerders een volwaardig alternatief moet bieden voor de global techbedrijven. DPG Media zal de komende jaren fors investeren om met dit initiatief verder te groeien op de digitale advertentiemarkt.

 


Bureaus

Marketing

Economisch