'Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames'

27-02-2019 (08:19) - Media

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van het bureau voor digitale marketing Accuracast. Het bureau heeft onderzoek gedaan naar influencer marketing en heeft de benchmarks die daarin zijn vastgesteld gepubliceerd in de laatste uitgave van Admap. 
 
Het voornaamste doel van het onderzoek was: vaststellen of het aantal volgers van een influencer invloed heeft op de mate van impact - oftewel de engagement ratio - die deze influencer heeft. Met engagement bedoelt Accuracast het aantal likes en comments naar aanleiding van een post.
 
Om daar achter te komen, werden de impact parameters geaggregeerd per 1000 volgers op alle platforms die binnen de scope van het onderzoek vielen: YouTube, Twitter, LinkedIn en Instagram. Veel simpele aannames van adverteerders blijken namelijk niet te kloppen. Zo blijkt bijvoorbeeld uit het onderzoek dat het aantal volgers van een influencer omgekeerd evenredig is aan de engagement ratio van zijn posts. Dat geldt voor posts van influencers op alle platforms behalve YouTube.
 
Lees hier het volledige artikel.
 

Bureaus

Marketing

Economisch