Gebruik digitale media fors toegenomen in 2020
02-02-2021 (14:23) - Media
Het gebruik van digitale media is sinds de uitbraak van het coronavirus fors toegenomen in Nederland. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.
Het coronavirus en de daarbij behorende maatregelen hebben veel impact gehad op het mediagebruik in Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn Nederlanders met name meer gebruik gaan maken van videobellen, online winkelen, chatten/appen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps. In coronajaar 2020 volgden veel Nederlanders het nieuws op de voet. Bijna negen op de tien Nederlanders gebruikte hier weleens een nieuwssite en/of nieuwsapp voor.
In het jaar waarin Nederland nog meer dan anders was aangewezen op digitale apparaten is het gebruik van smart devices toegenomen. Videobellen is met 96% onder internettende Nederlanders onverminderd hoog. Whatsapp is veruit het grootste platform in deze categorie, gevolgd door Facebook’s Messenger. Het gebruik van chatten/appen is het meest toegenomen onder 13-17 jarigen (46%).