Google en Facebook breiden duopolie nog agressiever uit

05-12-2017 (09:00) - Media

GroupM luidt de alarmklok. Nieuwe internationale marktcijfers laten zien dat het duopolie Facebook en Google de online reclamemarkt meer dan domineren. Wereldwijd zijn Facebook en Google samen goed voor 186 procent van de groei in online reclameuitgaven. Alle andere mediapartijen krimpen dus. 84 procent van alle online uitgaven aan internetreclame gaat naar deze twee Amerikaanse bedrijven.

 

Deze cijfers zijn gebaseerd op het zicht dat GroupM heeft op de budgetten van zijn klanten, wat grote nationale en internationale adverteerders zijn. In deze cijfers is China voor het gemak buiten beschouwing gelaten. Het rapport voorspelt dat de mondiale reclamemarkt in 2018 met 4,3 procent groeit tot 23 miljard dollar. De meeste groei wordt gerealiseerd in de digitale kanalen. Voornamelijk door Facebook en Google. In China zijn Baidu, Alibaba en Tencent de grootste ontvangers. Samen goed voor 54 procent van de lokale groei.
 

In West-Europa groeien de reclame-bestedingen dit jaar met 2,7 procent tot 101 miljard euro. Volgend jaar is dat 103 miljard euro (+2,6%). De uitgaven aan televisiereclame groeien nog wel in absolute termen, maar relatief gezien gaat er iets minder geld naar tv in 2017 en 2018. Dat komt door het veranderende kijkgedrag van de consument en de wijze waarop adverteerders hun uitgaven daarop aanpassen. 
 

Buitenreclame groeit als enoige naast Digitaal

Opvallend is ook de gestaag aanhoudende groei bij buitenreclame. 'Dat raakt steeds meer datagebaseerd en aantrekkelijk omdat het goed te combineren is met locatiegebaseerde uitingen, social media en informatie over koop- en kijkgedrag', aldus GroupM in het rapport.  'Naast Digitaal is dit het enige medium dat groei laat zien.'

Emerce

Bureaus

Marketing

Economisch