Haringtest AD onder vuur

15-11-2017 (14:00) - Media

De resultaten van de haringtest van het Algemeen Dagblad zijn onbetrouwbaar. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van econoom Ben Vollaard, die verbonden is aan de Universiteit van Tilburg. Een panellid van de test heeft zakelijke belangen bij groothandel Atlantic. De haringboeren die aangesloten zijn bij deze leverancier scoren veel hoger in de test, vertelt Vollaard tegen EenVandaag: “Het gaat gemiddeld genomen om 3,6 punt extra op een schaal van 10. Vishandels met deze leverancier zijn dan ook zwaar oververtegenwoordigd in de top 10 van de AD haringtest 2016 en 2017.”


De twintig haringboeren die samenwerken met Atlantic scoren gemiddeld een 9,1. De overige haringboeren gemiddeld een 5,5. Het is onwaarschijnlijk dat vishandels met haring van Atlantic simpelweg betere haring serveren, zegt Vollaard: "Het verschil in score wordt niet verklaard door het gewicht, het vetpercentage en de microbiologische gesteldheid van de haring - de objectief meetbare onderdelen.” 
 

Cursus

De hogere scores van haringboeren waaraan Atlantic levert, wekken extra argwaan doordat panellid Aad Taal werkzaam is bij deze firma. Op de website van Atlantic is te lezen dat deze keurmeester namens het bedrijf cursussen aanbiedt. Tijdens zo'n vier uur durende cursus, kunnen “desgewenst de resultaten van de AD Haringtest worden besproken.” Haringboeren die een cursus bij Taal gevolgd hebben kunnen het jaar erop gewoon weer meedoen aan de haringtest: "De verdenking is dat verkooppunten die voor Atlantic als leverancier kiezen en een cursus bij Atlantic volgen daarmee een hoge score op de test veiligstellen. Dit puntenvoordeel zou een vorm van klantenbinding zijn,” aldus Vollaard, die eerder al aantoonde dat haringboeren in de regio Den Haag/Rotterdam, waar Taal woont, worden bevoordeeld in de test.
 

Rechtszaak

Haringboer Jo Hop uit Doorn kreeg vorig jaar een nul in de test. Hij is ervan overtuigd dat de haringtest doorgestoken kaart is: “De hele viswereld weet het maar niemand durft het te roepen, omdat je dan volgend jaar een nul krijgt.” Hij stapt naar de rechter: “Dit is pure laster. Mijn goede naam is moedwillig onderuit gehaald. In de test werd beweerd dat mijn haring bedorven was, maar uit laboratoriumonderzoek blijkt dat de microbiologische gesteldheid uitstekend was.” 

Ook Lon Oosterbroek uit Zoetermeer gaat juridische stappen ondernemen. Na een nul in de test is zijn klandizie flink teruggelopen: “De AD Haringtest moet stoppen. Dat is mijn prioriteit. Tientallen visboeren worden gedupeerd en lijden emotionele en financiële schade.”

Bureaus

Marketing

Economisch