Hashtag 10 jaar

23-08-2017 (07:00) - Media

Het is vandaag 10 jaar geleden dat de hashtag is ontstaan op Twitter. Op 23 augustus 2007 stelde Twitter-gebruiker Chris Messina voor om de hashtag te gebruiken om conversaties op het platform met elkaar te verbinden. 

 
Wat op Twitter is ontstaan als een manier om conversaties te verbinden, is uitgegroeid tot een unieke manier voor gebruikers om online samen te komen en communities te vormen. Van #Trump tot #pokemonGO, hashtags zijn niet meer weg te denken. 
 

niet compleet zonder een hashtag

Hashtags zijn ook voor merken een impactvolle tool geworden om hun bereik te vergroten en op relevante online conversaties in te haken. Een marketingcampagne is niet meer compleet zonder een hashtag en met het gebruik van een hastag kunnen bedrijven aandacht genereren voor hun product of merk. Andersom kan de consument de hashtag gebruiken om ervaringen met het product of merk te delen op Twitter. Hashtags hebben ondertussen massaal hun weg gevonden naar productverpakkingen, billboards, printadvertenties en tv-commercials. Een overzicht van de vier grootste veranderingen die de komst van de #hashtag op Twitter in het marketingvak bracht, met een aantal herkenbare voorbeelden uit de praktijk.
 

#BuildingCommunities 

Twitter heeft de manier waarop merken met hun consument in contact komen compleet veranderd. Consumenten kunnen direct contact maken met bedrijven waar en wanneer zij maar willen. Merken ondervonden de kracht van de hashtag door communities rondom hun merk te starten, waarmee zij de consument aan zich binden en zelfs kunnen belonen. Een voorbeeld is @KLM met de #happytohelp campagne. De vliegtuigmaatschappij kwam met een onderscheidende aanpak in hun klantenservicebeleid door met de hashtag #happytohelp passagiers en andere reizigers hulp te bieden. 
 

#JoinTheConversation 

 Als er iets groots gebeurt in de wereld, dan gebeurt het ook op Twitter en is er een hashtag voor. De hashtag biedt merken een unieke manier om in te haken op deze unieke real-time gebeurtenissen. Toen Luis Suarez tijdens het WK voetbal in 2014 voor de derde keer een tegenstander beet, sprong Snickers hierop in met de tweet “More satisfying than Italian” #luissuarez. Oer-Hollands merk Honig speelde tijdens de Olympische Spelen in 2016 in op de grote Oranje-winst met “Iemand nog een plak?”.
 

#SeeEverySide 

Twitter is een platform waarop de gebruiker kan ontdekken, samen kan komen met gelijkgestemden en zelfs een beweging kan starten die gemobiliseerd kan worden door hashtags, zoals #BlackLivesMatter of #JeSuisCharlie lieten zien. Een bijzonder Nederlands voorbeeld is natuurlijk #lakvoortijn. Via Twitter kon de gebruiker zijn of haar donatie voor een geneesmiddel tegen hersenstamkanker delen met een gelakte nagel onder de hashtag #lakvoortijn. Ook veel grote merken doneerden een aanzienlijk bedrag en deelden hun steun aan #lakvoortijn via Twitter om zo meer bekendheid voor de actie te genereren. 
 

#CreateYourOwnMoment 

Merken verleggen zelfs grenzen om via Twitter dichter bij hun doelgroep te komen. Met het opzetten van eigen hashtag-campagnes kunnen merken momentum creëren en op een unieke wijze een conversatie ownen.   
Afgelopen mei bracht Nike in de #Breaking2 campagne drie van ‘s werelds beste renners tezamen om in Italië een nieuw marathonrecord te rennen, sneller dan de 2 uur die er minimaal voor staat. De poging werd live gebroadcast op Twitter en fans konden er met de hele wereld over meepraten dankzij de unieke hashtag. 
 
 
            
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.

Bureaus

Marketing

Economisch