Hearst Netherlands lanceert HearstLab

02-09-2019 (16:31) - Media

Hearst Netherlands heeft een nieuwe business unit aan het mediabedrijf toegevoegd: HearstLab. Een incubator van jonge startups, alle geleid door vrouwen, op het gebied van media, business innovatie en (nieuwe) technologie.
 
Marscha Krouwel (48, foto), Publishing Group Director Women's Brands van Hearst Netherlands, leidt HearstLab als Lead Scout in Nederland. Krouwel en haar team van scouts - vrouwelijke werknemers met verschillende disciplines binnen Hearst Netherlands - werven jonge bedrijven die probleemoplossende producten aanbieden of een lucratieve kans in de markt zien.
 
HearstLab investeert in deze startups en ze mogen een jaar lang gebruikmaken van de kennis, faciliteiten en het netwerk van Hearst Netherlands. HearstLab verwelkomt als eerste 'aanwinsten' We Are Eves en HelloMaaS als eerste startups in de community. "Dat HearstLab zich richt op door vrouwen geleide startups is niet alleen een goed initiatief passend bij Hearst maar is vooral een goede investering die zorgt voor relevante innovatie van onze bestaande business. Ik ben er trots op dat HearstLab nu ook in Nederland is gestart en we als Hearst daarmee een bijdrage leveren aan het dichten van de gender investment gap.", aldus Krouwel.
 

Beauty innovatie

We Are Eves is een sociaal netwerk op het gebied van beauty, waar vrouwen hun favoriete producten delen en ervaringen en tips & tricks uitwisselen. "Wij zien het als een enorme kans en grote eer om samen te werken met een iconisch bedrijf als Hearst. Hearst is een autoriteit op het gebied van media en de juiste partner voor ons om nog sneller te groeien en internationaal te schalen," vertellen oprichters Esther Leloux en Julie Hotchkin. "Als twee vrouwelijke ondernemers staan we uiteraard ook achter de belangrijke missie van HearstLab om vrouwelijke professionals te empoweren. We Are Eves en HearstLab combineren geloofwaardigheid en autoriteit om de beautyindustrie te innoveren."
 

Marketing match

HelloMaaS koppelt bedrijven en freelance marketeers aan elkaar. Aan de hand van vragenlijsten en profielen met wat de bedrijven zoeken en de specialismes van de marketeers, ontstaan er matches waar nieuwe samenwerkingen en projecten uit voortkomen. Oprichter Louise Doorn over de investering van HearstLab: "HearstLab is een bijzonder succesvol startupprogramma in de Verenigde Staten. Naast de financiële investering biedt de expertise en het netwerk van Hearst Netherlands volop kansen tot versnelde groei van HelloMaaS. Wij zijn heel enthousiast om met de steun van een wereldwijd en toonaangevend cross mediaal bedrijf ons marketingteams on demand-platform te bouwen."
 

'Closing the Gap'

Hearstlab debuteerde in Amerika in 2016 als een initiatief van Eve Burton, SVP van Hearst en Chief Legal Officer, en Lincoln Millstein, onder andere Special Assistent van de CEO. Het initiatief investeert in vrouwelijke oprichters en vrouwen werkzaam bij Hearst. In de Verenigde Staten ging tussen 2010 en 2018 slechts 2,2% van het investeerdersgeld naar vrouwelijke startups (Fortune). In Nederland was dit in diezelfde periode zelfs maar 1,6% (Sprout). HearstLab besteedt aandacht aan deze financieringskloof en ondersteunt nieuwe vormen van innovatie die in connectie staan met bedrijven van Hearst wereldwijd. Uit onderzoek blijkt dat een bedrijf 63% beter presteert als er minstens één vrouwelijke leider in vergelijking tot bedrijven met enkel mannelijke leiders (FirstRound). Ook maken inclusieve teams twee keer sneller beslissingen (Forbes) en is de innovatiedrang van werknemers zes keer zo hoog bij de meest inclusieve bedrijven ten opzichte van de minst inclusieve bedrijven volgens Accenture.
 
Fotocredits: Nicky Onderwater
 

Bureaus

Marketing

Economisch