Helft vrouwen haakt af bij zoektocht naar juiste film of serie

29-09-2021 (10:20) - Media

Een groot deel van Nederlandse consumenten van videodiensten haakt af bij de zoektocht naar een film of serie. 21% ervaart keuzestress en zelfs 41% haakt regelmatig af. Dit aandeel is met 46% nog hoger onder vrouwen. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Telecompaper heeft uitgevoerd onder consumenten van videodiensten, op initiatief van Film1.

Acht op de tien gebruikers van videodiensten zoekt via streamingdiensten minder dan 20 minuten naar wat ze willen kijken. Toch is 11% langer dan 30 minuten aan het zoeken; dit zijn ruim 1 miljoen Nederlanders. Kijkt iemand gemiddeld een film per week, dan besteedt men maandelijks al gauw de kijktijd van een hele film aan de zoektocht.
 
Film1 wil graag het kiesgedrag inzichtelijk krijgen. Managing Director Jeroen Bergman: “Tegenwoordig zijn er zo veel streamingdiensten en een groot aanbod van content. Film1 wil begrijpen hoe het keuzeproces verloopt om daarmee beter te voorzien in de behoefte van de kijker.”
 

Keuzestress

Uit dit onderzoek blijkt dat één op de vijf van de Nederlandse consumenten van videodiensten keuzestress ervaart tijdens het uitzoeken van een film of serie (21%). Het valt op dat jongere doelgroepen meer last hebben van deze keuzestress dan 50-plussers. Er is dan ook zo veel te kiezen, welk platform? Een film of een serie? Verder kijken of aan iets nieuws beginnen? Alleen kijken of samen met een partner of vrienden? Al deze keuzes zijn een mogelijke verklaring waarom vier op de tien consumenten van videodiensten afhaken.
 
Een grote meerderheid van Nederlandse consumenten van videodiensten zoekt via de app van de videodienst naar wat ze willen kijken. Eén op de drie Nederlanders volgt de suggesties en de voorgestelde films of series binnen de app. Net als bij veel andere keuzes maakt ruim de helft van de Nederlanders gebruik van advies van vrienden, familie en collega’s om te bepalen wat ze gaan kijken.
 

Lineair kijken

Het gemak van een film of serie kijken op reguliere tv-zenders wordt gewaardeerd. Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart graag op normale TV een goede film tegenkomt, dus zonder eindeloos scrollen en frustratie. 

Bureaus

Marketing

Economisch