Influencers over #deletefacebook: “Het doet me niet zoveel”

23-03-2018 (10:50) - Media

#deletefacebook werd deze week trending topic op Twitter nadat Facebook opnieuw negatief in het nieuws verscheen met het schandaal rond Cambridge Analytica. Join peilde het sentiment onder aangesloten influencers: staan zij op het punt hun Facebook account te verwijderen?
 
 
Het antwoord: nee. Op een enkeling na blijven de Facebook accounts en -pagina’s van  aangesloten influencers gewoon bestaan. De #deletefacebook woede werd voornamelijk aangewakkerd door tech specialisten op Twitter. Zo ook de oprichter van Whatsapp, Brian Acton, die zich uitliet over de rel. Op Instagram, dochterbedrijf van Facebook, bleef het rond de hashtag opvallend stil.
 

minder naïef

Hoe dat komt? “Ik denk dat onze generatie een stuk minder naïef is, wij weten al dat onze data verzameld wordt en wat daar allemaal mee kan. Ik schrik wel van dit schandaal maar ik ben er niet door verrast.” reageert Nederlandse vlogster Lenette Hermsen. Ook influencer Linda de Munck sluit zich bij haar mening aan. “Zulke dingen gebeuren wel vaker rond Facebook. Ze hebben heel veel data en dat is nooit helemaal veilig. Het doet me niet zo veel.”
 

generatiekloof

De 19-jarige Lenette benadrukt de generatiekloof: “Leeftijdsgenoten van mij zullen niet zomaar hun Facebook verwijderen. Ik zal niet zeggen dat we van Facebook afhankelijk zijn, maar we vertrouwen er wel op voor evenementen, vriendschappen en nieuws.” Linda voegt toe dat het veel influencers niet persoonlijk raakt. “Ik kan me goed voorstellen dat mensen er problemen mee hebben, maar ik heb er zelf geen last van.”
 

kritiek

De Rotterdamse mama-blogger Lisette Jerkovic uit kritiek op de databescherming van Facebook. “Ik vind het heel erg dat zoiets kan gebeuren en dat een organisatie als Facebook daarbij betrokken is. Dit soort data moet in de toekomst beter beschermd worden” aldus Lisette. Zij verwijdert echter niet haar account. Edwin Knip, CTO van Join, verklaart: “Facebook verzamelt veel data die voor influencers essentieel is. Zolang zij deze data kunnen gebruiken voor hun groei en onderneming zullen zij hun account nog niet verwijderen.”
 

Voorlopig zullen de bij Join aangesloten influencers Facebook dus nog niet links laten liggen, maar gepaard met de dalende populariteit van het platform zorgt het schandaal wel voor imagoschade. Jerkovic vervolgt: “Mijn Facebook account verwijderen is nu nog niet aan de orde, maar er bestaat zeker een kans dat ik er op termijn mee stop.”


Over Join

Join Marketing is het eerste influencer marketing platform dat merken en influencers bij elkaar brengt door middel van Artificial Intelligence. Join heeft als doel om authentieke en relevante samenwerkingen mogelijk te maken. Het platform is in 2017 opgericht door entrepreneurs Paolo Martorino en Edwin Knip en is ondertussen actief in meerdere Europese landen. 
 

Bureaus

Marketing

Economisch