Journalistieke vernieuwing NPO krijgt vorm

10-12-2018 (12:53) - Media

De aangekondigde journalistieke vernieuwing bij NPO krijgt vorm in 2019. De publieke omroepen investeren extra in nieuwe initiatieven die inspelen op het veranderende mediagebruik. Zo komt BNNVARA met een journalistiek multimediaal platform, waar presentator Sinan Can internationale ontwikkelingen duidt aan de hand van verrassende hoofdpersonen en ongehoorde stemmen. Het initiatief biedt ook aanstormende journalistieke talenten een kans.

 

KRO-NCRV lanceert het datajournalistieke project Pointer. Een integrale redactie (radio, tv en online) werkt samen met bijvoorbeeld het internationale onderzoeksnetwerk Bellingcat. Ook het publiek kan tips en richting aan het onderzoek geven. VPRO Tegenlicht, Zembla en Argos gaan komend jaar multimediaal uitbreiden om hun impact te vergroten.


Geschiedenis en toekomst

Geschiedenis en toekomst zijn volgend jaar belangrijke thema’s bij NPO. Huub Stapel staat in een vierdelige documentaire-reeks stil bij verhalen rond Napoleon in Holland en Diederik van Vleuten onderzoekt in Diederik en Da Vinci wat we van Leonardo da Vinci hebben geleerd. Project Rembrandt gaat in het kader van het Nationale Rembrandtjaar op zoek naar de meest getalenteerde kunstschilder van Nederland.


In De wilde ruimte brengt wetenschapsjournalist Anna Gimbrere ‘de nieuwe race in de ruimte’ in kaart: gaan we ons vestigen op de maan, op Mars of nog verder weg? DWDD University presenteert een nieuwe serie colleges van Robbert Dijkgraaf over de toekomst. Hoe ziet ons leven er straks uit en is dat goed of slecht nieuws?

 
Sportliefhebbers kunnen belangrijke schaatstoernooien en de kwalificatieduels van Oranje voor het EK Voetbal 2020 live volgen. Uiteraard keren veel publieksfavorieten terug, met nieuwe seizoenen van De Luizenmoeder, Wie is de Mol?, Dream School en Brugklas.

 


Bureaus

Marketing

Economisch