Kijkcijfers NPO gestegen, vooral meer bereik onder jonge mensen

26-05-2020 (09:40) - Media

Het Nederlandse publiek weet de NPO goed te vinden. De waarderings-, kijk- en luistercijfers van publieke omroep zijn flink gestegen. De voorkeur voor het programma-aanbod steeg 5 procent, van 32 procent in 2019 naar 37 procent nu. Ook het bereik van nieuwsprogramma’s onder jonge mensen nam de afgelopen weken fors toe. Dat blijkt uit onafhankelijk GfK-onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd.
 
De cijfers lijken verband te houden met de coronacrisis, die nu al zo’n 10 weken duurt. Uit eerder onderzoek van de stichting bleek ook al dat er veel belangstelling en waardering is voor de aangepaste programmering naar aanleiding van de coronacrisis. Het GfK-onderzoek naar de kijkersvoorkeur is begin mei 2020 uitgevoerd onder 1500 mensen van 13 jaar en ouder. De groep kijkers met een voorkeur voor andere Nederlandse mediapartijen op het gebied van tv, radio en online aanbod nam iets af, van 31% naar 29%.
 
Vooral mannen kijken graag naar de NPO-zenders, dat percentage steeg van 38% naar 44%. Bij vrouwen is er volgens GfK een lichte stijging van 27% naar 29%. De gestegen voorkeur is volgens de onderzoekers vooral toe te schrijven aan de leeftijdsgroepen 35-49 jaar (van 23% in 2019 naar 31% in 2020) en de leeftijdsgroep 50-64 jaar (van 34% naar 42%).

 


Bureaus

Marketing

Economisch