Launching Partners Ocean Blue Fund bekend

26-05-2021 (11:10) - Media

De eerste vijf merken die gebruik maken van het Ocean Blue Fund zijn bekend: MUD Jeans, LEEV, Qredits, Fairphone en The Flower Farm.
 
Het doel van het Ocean Blue Fund is bedrijven die een positieve impact maken helpen sneller te groeien. Door een landelijk medianetwerk tegen speciale voorwaarden ter beschikking te stellen. Het Ocean Blue Fund is een lange termijn fonds en heeft een minimale looptijd van 3 jaar. Aanleiding voor dit nieuwe fonds was het succes van het MKB Steunfonds, dat Ocean vorig jaar opzette bij het uitbreken van de Corona crisis.

Meindert van den Heuvel, managing director Ocean: “Ruim 250 bedrijven hebben vorig jaar gebruik gemaakt van ons MKB Steunfonds. Veel van deze bedrijven waren relatief jong met ‘nieuwere’ en ‘duurzamere’ proposities: van elektrische fietsen tot buurtwinkels, van duurzame kleding tot eerlijker eten. Die op dat moment zeker, maar ook in het algemeen, wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dat steuntje in de rug willen we, voor specifiek deze bedrijven, nu structureel maken.”
 
Ocean werkt voor dit nieuwe fonds nauw samen met Social Enterprise NL. Een stichting die sociaal ondernemers verbindt en versterkt. Om voor het Blue Fund in aanmerking te komen moeten bedrijven aangesloten zijn bij Social Enterprise NL en voldoen aan de lidmaatschapscriteria.
 
Stefan Panhuijsen, directeur Social Enterprise NL : “Dankzij het Blue Fund kunnen sociale ondernemingen hun zichtbaarheid en daarmee impact enorm vergroten. Dat is ontzettend belangrijk, want nu het einde van de coronacrisis in zicht komt moeten we niet terug naar business as usual, maar naar een inclusieve, armoedevrije en circulaire economie. Social enterprises zijn de koplopers van deze beweging. Wij zijn dan ook erg trots op de samenwerking met Ocean.”
 

maatschappelijk probleem oplossen

De launching partners van het Ocean Blue Fund komen uit verschillende categorieën en bevinden zich ook in verschillende fases van ontwikkeling. Ze hebben gemeenschappelijk dat ze met hun producten een maatschappelijk probleem helpen op te lossen. En een bekendheid bij het grotere publiek goed kunnen gebruiken.
 
Marcel van Wing, founder The Flower Farm: “In de wereld van duurzame ondernemingen in het doorgaans heel moeilijk om de massa te maken die nodig is voor een gezond business model. Dat is zonde want alleen met volume krijgt een duurzaam initiatief de impact die het verdient. Daarom is het initiatief van het Ocean Blue Fund zo goed. Het geeft ondernemers de mogelijkheid om te groeien naar de schaal die nodig is om een gezond bedrijf te zijn.”
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch