Live streamen steeds populairder bij tv-kijker

31-01-2019 (15:43) - Media

Online televisie werd in het verleden vooral gebruikt als 'uitzending gemist'. Uit gebruikscijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt daarentegen dat de tv-kijker online steeds meer naar live programma's kijkt. De kijktijd is het afgelopen jaar zelfs met 51 procent gegroeid. 


Vooral sportwedstrijden en evenementen scoren goed, maar ook veelbesproken televisieprogramma's als Wie is de Mol? en Boer Zoekt Vrouw. Uit gebruikscijfers blijkt dat binnen NLZIET het online live kijktijd-aandeel is gestegen naar 27 procent. Tijdens het WK Voetbal keek zelfs bijna de helft van de online kijkers naar live televisie.


Niels Baas
, directeur NLZIET: 'De sterke groei in online tv-kijken laat ook zien dat de consument de online tv-dienst steeds meer als vervanging voor het traditionele tv-abonnement gebruikt. De verschillen in kijkgedrag tussen online en lineair lijken steeds meer te vervagen. Al eerder bleek dat steeds meer consumenten online tv op het grote scherm kijken. Ook het live online kijken, op zowel mobiele apparaten als op tv, wordt steeds meer gemeengoed.'  


Bureaus

Marketing

Economisch