Mediahuis groep in gesprek over overname van het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft

27-09-2021 (11:30) - Media

De Europese mediagroep Mediahuis en het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft (AVG), oprichter en eigenaar van de Aachener Zeitung, voeren verregaande onderhandelingen over een mogelijke overname van AVG door Mediahuis. Dit hebben beide mediabedrijven in een gezamenlijke verklaring bevestigd. 
 
In geval van een succesvolle afronding van de gesprekken, wordt Mediahuis de belangrijkste aandeelhouder (70%) van AVG's dochteronderneming Medienhaus Aachen, uitgever van Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten. De gesprekken tussen Mediahuis en AVG verlopen in een constructieve en vertrouwensvolle sfeer en beide partijen verwachten de onderhandelingen binnenkort af te ronden.
 
Een eventuele overname van Aachener Verlagsgesellschaft past binnen de Europese groeiplannen van Mediahuis en zou de groep in staat stellen om haar geografische voetafdruk uit te breiden naar de Duits-
 
Andreas Müller, CEO Aachener Verlagsgesellschaft: "Al vele decennia hebben kranten in Aken een nauwe band met de Mediahuis-kranten in het aangrenzende Nederlands- en Belgisch-Limburg. Mediahuis en AVG delen bovendien de overtuiging dat een sterke en onafhankelijke journalistiek cruciaal is voor de instandhouding van de democratie. We zien allebei potentieel in regionale mediamarkten en de noodzaak van efficiënte strategieën. Het voelt dus heel logisch om samen vorm te geven aan een duurzame toekomst.”
 
Gert Ysebaert, CEO Mediahuis groep: “Onze groeiambitie is duidelijk: we willen verder evolueren als toonaangevend Europees mediaspeler. Na de ontwikkeling van onze groep in België, Nederland, Ierland en sinds vorig jaar ook Luxemburg, is de uitbreiding van onze activiteiten naar de Duitse regio Nordrijn-Westfalen een logische volgende stap. Het gebied sluit niet alleen geografisch aan bij onze bestaande activiteiten, maar in Aachener Verlagsgesellschaft hebben we ook een sterke potentiële partner gevonden met sterke merken en mensen, die een mooie toegevoegde waarde kunnen bieden aan ons portfolio en onze organisatie. Ik kijk er naar uit om de mensen van Medienhaus Aachen in onze groep te kunnen verwelkomen en samen met hen te werken aan een duurzame toekomst.”
 
Het Duitse Aachener Verlagsgesellschaft is hoofdaandeelhouder (70%) van Medienhaus Aachen, dat als toonaangevende mediagroep actief is in de regio Aken, Düren en Heinsberg (Nordrhein-Westfalen). Naast het uitgeven van de kranten Aachener Zeitung en Aachener Nachrichten omvat het portfolio van Medienhaus Aachen ook print, digitale media, radio, drukwerk, logistiek, beurzen en postdiensten. Medienhaus Aachen stelt 400 personeelsleden (exclusief distributie) te werk en realiseert een jaarlijkse omzet van €80 mio.
 

Bureaus

Marketing

Economisch