Mediaprofessionals gevangen in hun bubble

12-12-2017 (10:06) - Media

Het gaat eind 2017 regelmatig over de kloof tussen de ‘grachtengordelkliek’ en ‘de gewone man’ en tussen randstedelingen en provincialen. Een kloof die wel degelijk lijkt te bestaan, blijkt uit onderzoek door Research Now. Mediaprofessionals schatten het mediagedrag van de ‘gemiddelde consument’ verkeerd in. 

 
Marketeers en adverteerders overschatten het online tv kijken. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde consument nog flink wat tijd naar lineaire tv kijkt. De tijd die zij besteden aan het kijken van live tv wordt onderschat. Dit lijkt te komen doordat mediaprofessionals het kijkgedrag van de consument spiegelen aan hun eigen kijkgedrag. Dit kijkgedrag blijkt niet representatief voor dat van ‘de gemiddelde kijker’. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Video Advertising Bureau. Een soortgelijk onderzoek van Ipsos in 2013 wees al uit dat ook mediaprofessionals in Engeland geen goede perceptie hebben van wat er op tv-gebied leeft bij ‘de gewone man of vrouw’.
 

Bureaus

Marketing

Economisch