Nederland keek massaal televisie tijdens feestdagen

08-01-2018 (23:15) - Media

Nederland heeft tijdens de feestdagen massaal TV gekeken. 14,6 miljoen Nederlanders hebben tijdens de feestdagen TV-programma’s bekeken en keken in totaal 776 minuten over de vijf feestdagen. Het best bekeken programma was de oudejaarsconference van Youp van het Hek. De maand december liet in zijn geheel een stijging van de kijktijd zien van 195,5 minuten per dag in 2016 naar 198,8 minuten in 2017, een stijging van 1,7%. Dit zijn de belangrijkste resultaten van een analyse over de december kijkcijfers van Stichting Kijkonderzoek.


14,6 miljoen kijkers 

Totaal hebben 14,6 miljoen Nederlanders naar de TV-programma’s van de feestdagen gekeken. De aantallen kijkers zijn het hoogst voor de TV-programma’s die zijn uitgezonden op Nieuwjaarsdag. De afgelopen periode heeft de gemiddelde Nederlander van 6 jaar en ouder bijna 13 uur TV gekeken naar de programma’s die tijdens de vijf feestdagen zijn uitgezonden (Kerstavond, 1e en 2e Kerstdag en Oud- en Nieuwjaarsdag). De kijktijd was het hoogst Oudjaars- en Nieuwjaarsdag, 174 minuten gemiddeld per dag bijna 3 uur.


meer dan 3 miljoen kijkers voor Oudejaarsconference en Nationaal aftelmoment 

De vijf TV-programma’s van de feestdagen die de meeste kijkers hebben getrokken zijn achtereenvolgens, de oudejaarsconference van Youp van het Hek, het Nationaal aftelmoment, de All You Need Is Love Kerstspecial, de Boer zoekt vrouw special en de Nieuwjaarsaflevering van het Geheime dagboek van Hendrik Groen.  Onder jongeren van 13-19 jaar haalden Home Alone 2 lost in New York en Pak van mijn Hart ook de top vijf. Bij mannen haalde het acht uur Journaal op Nieuwjaarsdag ook de top vijf.


daling kijktijd over 2017 minder scherp

Uit het jaarpersbericht blijkt dat de totale kijktijd in 2017 met 3,0% is gedaald van 183 minuten in 2016 naar 177,5 minuten in 2017. Deze daling is fors lager dan de daling in 2016. Toen daalde de kijktijd met 7,4% ten opzichte van 2015. De totale tijd die voor het TV-scherm wordt doorgebracht schermtijd is minder gedaald met 1,3% van 192,4 minuten in 2016 naar 189,9 minuten in 2017. In deze Schermtijd zit ook de tijd die besteed wordt heb bekijken van video platforms als Netflix, YouTube en Videoland. Deze categorie groeide met 32% van 9 naar 12 minuten gemiddeld per dag (6+).

 

 


Screenforce/SKO

Bureaus

Marketing

Economisch