Netwerk Mediawijsheid lanceert nepnieuws informatie website

05-02-2021 (07:00) - Media

Netwerk Mediawijsheid lanceert isdatechtzo.nl om de kennis over nepnieuws te vergroten. 69 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws, dat blijkt uit onderzoek van NoTies in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Op de website vinden bezoekers handige tips om onjuiste informatie te herkennen en leren zij meer over de werking van nepnieuws.
 
Nederlanders verwachten dat nepnieuws invloed heeft op de naderende Tweede Kamerverkiezingen. 60 procent maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws op het stemgedrag. Ruim drie kwart van de Nederlanders denkt dat nepnieuws van grote invloed is op de informatie over het coronavirus en vaccinaties. Een meerderheid denkt zelf nepnieuws te kunnen herkennen (58 procent), maar slechts 21 procent van de Nederlanders verwacht dat anderen in staat zijn om nepnieuws te herkennen. Sociale mediakanalen worden als nieuwsbron het minst vertrouwd, terwijl deze juist door de meerderheid van de Nederlanders als nieuwsbron wordt gebruikt.

Weerbaar tegen desinformatie
Netwerk Mediawijsheid introduceert isdatechtzo.nl om de kennis over nepnieuws en desinformatie onder het brede publiek te vergroten. “We denken dat isdatechtzo.nl een laagdrempelige manier is om mensen meer inzicht te geven in hoe nepnieuws en desinformatie werkt en wat je er zelf aan kan doen. Daardoor worden mensen kritischer en weerbaarder. Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen wordt dit steeds belangrijker. Het is een handvat, waarmee we mensen mediawijzer willen maken, zodat zij zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen”, aldus Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur bij Netwerk Mediawijsheid.

Over Netwerk Mediawijsheid
Netwerk Mediawijsheid is in 2008 als programma opgericht op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het wordt aangestuurd door vijf organisaties uit het netwerk: Beeld en Geluid, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Omroep Human, Kennisnet en de Koninklijke Bibliotheek.

 


Bureaus

Marketing

Economisch