NLO specificeert luistercijfers

NLO specificeert luistercijfers

19-03-2019 (09:26) - Media

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft twee belangrijke elementen toegevoegd aan de luistercijfers voor radio. Zo is het luistervolume vanaf nu in te delen naar ontvangstwijze. Daarnaast zijn de luistercijfers gefuseerd met de data van de NOM Doelgroep Monitor (DGM).

 
De toevoeging van ontvangstwijze aan de luistercijfers is volgens NLO een logisch gevolg van de ambitie om beter inzicht te krijgen in het veranderende luistergedrag. Hiervoor wordt de indeling FM/Kabel, Internet, DAB+ en anders/onbekend gehanteerd. 


FM heeft nu nog het grootste aandeel, maar digitaal luisteren is in opkomst. NLO-directeur Frans Kok zegt hierover: 'NLO registreerde de ontvangstwijze in het verleden via het tweejaarlijkse Audio Distributie Onderzoek, maar door de integratie met het Radiolog, dat geldt als de marktstandaard, zijn we in staat om de ontwikkelingen nauwkeuriger en structureler te volgen.'


marketingdata


De nieuwe werkwijze geeft radiostations de mogelijkheid interactiever met de luisteraars om te gaan en adverteerders daarop in te laten spelen. Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Adviesbureau: 'Met een beter inzicht in digitaal luisteren ontstaat er meer ruimte om andere vormen van audio advertising in te zetten. Bijvoorbeeld meer specifiek getarget via programmatic. Dat kunnen audiocommercials zijn, maar denk ook aan display advertising op de websites van stations.'


Daarnaast zorgt de fusie met de data van DGM ervoor dat radio er 2.500 doelgroepkenmerken bij krijgt.  Daarmee zijn de luistercijfers niet alleen als media-, maar ook als marketingdata te gebruiken. De radiostations en adverteerders krijgen nu veel meer inzicht in specifieke profielen van het luisterpubliek, waaronder huizenbezit en vakantiegedrag. 


groei


Uit de recent gepubliceerde januari/februari-cijfers van NLO blijkt opnieuw dat de luistercijfers van diverse radiostations groeien. Zo steeg het marktaandeel van QMusic in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar naar 14,8 procent. Dat is een groei van 15 procent ten opzichte van dezelfde meting vorig jaar en 10 procent ten opzichte van de vorige meting. De ochtenshow met Mattie & Marieke blijft daarbij in populariteit toenemen.


Toch blijft De 538 Ochtendshow met Frank Dane verreweg het best beluisterde programma tussen 06.00 en 10.00 uur. Het marktaandeel in 20-49 jaar in dit tijdvak is 20,3 procent en daarmee staat De 538 Ochtendshow op ruime voorsprong. 


eerlijke radio


Bij Veronica zit de middagshow Veronica Inside
in de lift. Florent Luyckx, Radio Director Radio Veronica: 'Wilfred en zijn team hebben met Veronica Inside een uniek radioprogramma neergezet met eerlijke radio en veel humor. Mooi om te zien dat onze luisteraars deze spannende middagshow weten te vinden en waarderen.' 


Daarnaast groeit 100% NL in populariteit bij vrouwen en scoorde Radio 10 binnen alle doelgroepen de hoogste luistercijfers ooit in de periode januari-februari. 


 

 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch