Omzet RTL Groep daalt in eerste halfjaar 16,4 procent

13-08-2020 (11:46) - Media

Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de halfjaarcijfers 2020: 'De impact van Covid-19 op de advertentiemarkt is groot. Gelukkig konden we terugvallen op de stevige fundamenten van onze strategie. Door snel te handelen en kritisch te kijken naar onze kosten hebben we ondanks de aanzienlijke daling in advertentie-inkomsten toch een positief resultaat kunnen realiseren.'

Sauvé vervolgt: 'Ik ben trots op wat we als team in deze bijzondere tijden hebben neergezet. Videoland is wederom gegroeid in aantal abonnees en kijktijd en we hebben in de commerciële doelgroepen onze positie als marktleider op TV vastgehouden. Met de steun van een sterke aandeelhouder en onze focus op het maken van relevante, lokale content gaan we met vertrouwen verder op de koers die we hebben ingezet.'


Samenvatting groepsresultaat

• Group revenue down 16.4 per cent to €2.7 billion in H1/2020
• Adjusted EBITA down to €258 million; Adjusted EBITA margin at 9.7 per cent
• Operating cash conversion rate of 164 per cent; net debt significantly reduced;
sufficient liquidity for all recovery scenarios
• Q2/2020 revenue down by 28.3 per cent to €1,186 million; 50 per cent of the revenue decline
in Q2/2020 offset by cost reductions
• Profit for the period at €156 million
• Gains in net TV advertising market shares and outperformance of commercial competitors
on audience ratings in Germany, France and the Netherlands
• Paying subscribers for RTL Group’s streaming services in Germany and the Netherlands up
45.2 per cent to 1.77 million
• Restart of Fremantle productions in most territories, with significant content demand from
broadcasters and streaming platforms  


Bureaus

Marketing

Economisch