'Onderzoek bewijst dat Influencer Marketing werkt'

21-11-2018 (10:20) - Media

Voor het eerst is de impact van het inzetten van influencers op marketingdoelstellingen in kaart gebracht. De resultaten tonen aan dat Influencer aanbevelingen een positief effect hebben op gedrag KPI’s. Zo wordt 50% van de doelgroep erdoor beïnvloed. Één op de drie ondervraagden kocht een product naar aanleiding van een aanbeveling. En onder de “lovers”* van Influencers is dit zelfs bijna één op de twee. Dit blijkt uit het onderzoek dat Talpa Network onlangs samen met DVJ Insights heeft uitgevoerd.


Het onderzoek werd uitgevoerd onder 926 jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 34 jaar. Leonie Belderbos, Sales Manager S1: “De rol die Influencers spelen in het medialandschap wordt alsmaar groter en dit onderzoek geeft klanten en onszelf de onderbouwing om uitspraken te doen over de effectiviteit van Influencer Marketing.” Uit de resultaten bleek ook dat maar liefst 70% vindt dat Influencer aanbevelingen beter of in ieder geval net zo goed werken als advertenties via traditionele media als Print, TV en Radio. Er is bovendien aangetoond dat er een versterkend effect is tussen reclame via traditionele media en reclame via Influencers.


lovers van Influencers

Ralph Sluis, Sr. Consultant Media DVJ Insights: “Er is al veel geschreven over de rol die Influencers hebben in het leven van jongeren. Er was echter nog weinig bekend over het mogelijke effect van deze rol in het communicatieproces. Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren, en met name de ‘lovers van Influencers’, aanzienlijk positiever zijn over Influencer aanbevelingen dan over meer traditionele vormen van media. Dit uit zich in hoge scores op gedrag KPI’s. En dit zorgt ervoor dat de inzet van Influencers een sterke aanvulling kan zijn op de media die meer op eerdere fasen van de funnel zijn gericht.

 

* “lovers” zijn respondenten die zich in het onderzoek positief hebben uitgelaten over influencers
** Onderzoek: DVJ Insights Influencer Marketing okt 2018


Bureaus

Marketing

Economisch