Onderzoek: merk Bankgiro Loterij versterkt door verhalende podcastreeks

26-05-2021 (19:31) - Media

Het aantal podcasts van adverteerders in Nederland is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Maar wat is het effect voor het merk, los van bereik? Audio agency Airborne en onderzoeksbureau MediaTest onderzochten voor het eerst in Nederland de merkeffecten van verhalende podcasts aan de hand van de podcast-reeks Topstukken van de BankGiro Loterij.
 
De BankGiro Loterij lanceerde vorig jaar Topstukken. Het doel hierbij was om een inhoudelijke laag aan het merk toe te voegen en te onderstrepen dat de organisatie de cultuur in Nederland structureel ondersteunt. Voor het onderzoek naar de merkeffecten van deze verhalende podcasts luisterden meer dan 100 respondenten naar een aflevering over het laatste werk van Vincent van Gogh. De luisteraars waardeerden de aflevering met een gemiddelde van 8,2. De boodschapoverdracht, dat de BankGiro Loterij de culturele sector ondersteunt, blijkt succesvol. De meerderheid van de respondenten vindt Topstukken bovendien zeer goed passen bij de BankGiro Loterij. Het percentage onder de vrijwillige luisteraars dat zegt te willen meespelen met de BankGiro Loterij is bijna verdubbeld.
 

Over het onderzoek

Aan dit onderzoek hebben eind maart 2021 217 respondenten deelgenomen. Hiervan hebben 110 consumenten de Topstukken-aflevering ‘Het laatste werk van Vincent van Gogh’ van de BankGiro Loterij beluisterd. De andere deelnemers aan het onderzoek dienden als controlegroep. Beide groepen kregen dezelfde vragenlijst, zodat de merkeffecten van deze verhalende podcast konden worden vastgesteld. Naast deze effecten is ook de aandachtscore van de luisteraars gedurende de podcast gemeten. De gemiddelde leeftijd van het panel is 28 jaar, de verdeling man/vrouw zo goed als gelijk en rond de 70% van de respondenten luistert bijna elke dag of minimaal 1 keer per week naar een podcast.

“Wij zijn blij met het inzicht in deze resultaten. Naast een hoog uitluister-percentage van 94% en het feit dat 2/3 van de luisteraars zich abonneert op Topstukken hebben wij nu meer inzicht in het effect van onze investeringen in deze podcast-reeks. Het vult onze overige marketinginspanningen aantoonbaar aan", zegt Sandra van Balveren, Hoofd Commercials en Podcasting bij de Goede Doelen Loterijen

 


Bureaus

Marketing

Economisch