'Peer-to-peer-communicatie meer vertrouwd dan traditionele media'

18-01-2016 (11:16) - Media

‘Peer-influenced’ media, zoals zoekmachines en sociale media, staan nu in de top drie van meest gebruikte bronnen voor nieuws en informatie. Dat blijkt uit de Edelman TRUST BAROMETER. 
 
Steeds meer invloed ligt in de handen van het brede publiek. Dit wordt geïllustreerd door het feit dat in Nederland ‘mensen zoals ikzelf’ (63 procent) of een doorsnee medewerker (57 procent) veel meer worden vertrouwd dan een CEO (34 procent) of een overheidsfunctionaris (29 procent). 
 
aankoopbeslissingen
‘Peers’ (gelijken) beïnvloeden in toenemende mate aankoopbeslissingen; 38 procent van de Nederlandse respondenten heeft in het afgelopen jaar een bedrijf aangeraden bij een vriend of collega en 79 procent ziet zijn familie en vrienden als de meest betrouwbare content creators op sociale netwerksites.
 
meest geloofwaardig
Peer-to-peer-communicatie wordt invloedrijker dan communicatie vanuit de bestuurlijke bovenlaag. De meest geloofwaardige content creator op sociale netwerksites zijn vrienden en familie (79 procent) – zij worden daarmee als veel geloofwaardiger beschouwd dan CEO's (46 procent) of bekende Nederlanders (30 procent). 
 
Ook valt het algemene publiek in Nederland minder terug op kranten (40 procent) en tijdschriften (23 procent) en kiest in plaats daarvan voor online communities (44 procent) en tv-nieuws (74 procent).
 
meer vertrouwen in CEO's 
Voor de eerste keer onderzocht de TRUST BAROMETER de rol van de CEO nader. Hoewel in Nederland de geloofwaardigheid van CEO's aanzienlijk is gestegen, van 23 procent in 2015 naar 34 procent in 2016, zijn CEO’s één van de minst vertrouwde woordvoerders voor een bedrijf. 
 
andere uitkomsten:
- Volgens respondenten in Nederland blijven academici (66 procent), technische experts (64 procent) en 'mensen zoals ikzelf’ (63 procent) de meest geloofwaardige woordvoerders voor een bedrijf.
- In Nederland is ‘owned’ media (66 procent), zoals de eigen website en sociale mediakanalen van een bedrijf, nu de meest betrouwbare bron voor algemeen nieuws en informatie, gevolgd door de traditionele media (64 procent) en zoekmachines (63 procent).
- In de afgelopen vijf jaar was de technologiesector (77 procent) onveranderd de meest vertrouwde industrie in Nederland. De sterkst groeiende sector is de financiële sector, die in de afgelopen vijf jaar een zes procentpunten steeg (tot 43 procent), een sterkere groei dan elke andere sector in Nederland. De automobiel- en de voedingsmiddelensectoren daalden het meest de afgelopen vijf jaar, respectievelijk met een 10 procentpunten en 8 procentpunten.
- Wereldwijd blijven familiebedrijven (66 procent) het meest vertrouwd, gevolgd door publieke bedrijven (52 procent) en staatsbedrijven (46 procent).
- Bedrijven met een hoofdkantoor in ontwikkelde markten worden nog steeds meer vertrouwd dan die in opkomende markten. Canada, Zweden en Zwitserland (alle drie 66 procent) worden het meest vertrouwd, gevolgd door Duitsland (64 procent).

 


Bureaus

Marketing

Economisch