Persgroep en de Universiteit van Nederland slaan handen ineen

04-04-2019 (12:26) - Media

De Persgroep Nederland en de Universiteit van Nederland gaan hun samenwerking uitbreiden met een nieuw format: 'Wat zegt de wetenschap?' Doel van de serie is nieuwsfeiten te plaatsen in een meer wetenschappelijke context.


De videoclips zijn te zien op AD.nl en de sites en apps van de regionale titels van de Persgroep. Sinds 2018 werken de Persgroep en Universiteit van Nederland al samen. Bij nieuwsberichten werden passende video's geplaatst van colleges van de universiteit. Nu sluiten ook alle 14 universiteiten aan als derde partner.


De clips in de serie 'Wat zegt de wetenschap' hebben een lengte van vier tot vijf minuten. Onderwerpen die aan bod kunnen komen, zijn bijvoorbeeld 'Is zomer- of wintertijd beter voor ons?', 'Wat doet een maand zonder alcohol met je?', 'Kan Nederland zonder kernenergie?' of 'Wat is de kans dat jouw date slaagt?'.


Nederlandse universiteiten zullen hiervoor wetenschappers aanbevelen of beschikbaar stellen. Soms staat een aflevering op zichzelf, maar vaak is de video gekoppeld aan een bijdrage over hetzelfde onderwerp in de wetenschapsrubriek in de zaterdagkranten van AD en de regionale titels. Recent is de pilot van de serie opgenomen met steun van Stichting Democratie & Media.


breder publiek


Pieter Duisenberg, voorzitter Vereniging van Universiteiten (VSNU): 'Direct betrokken bij deze serie zijn alle 14 Nederlandse universiteiten. Zij hebben een groot aandeel binnen de samenwerking via het beschikbaar stellen en aanbevelen van de juiste wetenschappers. Als universiteiten zijn wij continu bezig om kennis met de samenleving te delen. Daar komt nu ‘Wat zegt de wetenschap’ bij. Wij zien hierin een aantrekkelijke manier om wetenschap bij een nog breder publiek onder de aandacht te brengen.'


Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek de Persgroep: 'We kennen bij AD.nl en de regiosites veel videosamenwerkingen, op gebieden als sport, entertainment en koken en eten. Maar behalve onderhoudende content willen we onze bezoekers ook relevante content aanbieden, video's die dieper steken.'


Bureaus

Marketing

Economisch