Podcasts en online radio populair tijdens quarantaine

06-10-2020 (15:56) - Media

Bijna een op de vijf luisteraars geeft aan dat hun luistergedrag veranderd is tijdens de coronacrisis dit voorjaar. Zo geeft twee derde van de podcast luisteraars aan in die periode meer podcasts te zijn gaan luisteren. Dat blijkt uit het Online Radio en Podcast Onderzoek 2020 van de verenigde-Online Radiostations (v-OR).
 
Opvallend is dat 32 procent van de respondenten aangeeft dat ze door de komst van de nieuwe audio-vormen reguliere audiovormen ouderwets vinden. Uit het onderzoek blijkt verder dat alle online audiovormen, waaronder online radio, on-demand streaming diensten en podcasts een groei laten zien ten opzichte van 2019. Online radio wordt door 35 procent van de consumenten gebruikt, on-demand streamingplatformen door 44 procent en podcasts 17 procent. Iets meer dan de helft van de respondenten (56 procent) vindt dat er meer audio moet worden aangeboden in het onderwijs, zoals luisterboeken en podcasts. Dit wordt als belangrijk gezien en passend bij deze tijd en de toekomst.
 

Reclame minder een probleem

Reclameboodschappen zijn voor de meeste (online) radiostations en podcasts de belangrijkste inkomstenbronnen. 41 procent ergert zich niet aan reclameboodschappen in (online) radioprogramma's en podcasts en snappen dat het nodig (dit was vorig jaar 35 procent). Een derde van de respondenten 'zapt weg' bij een reclameboodschap en 21 procent kiest bewust voor een audiomedium zonder reclame, zoals Apple Music of Spotify premium. Opvallend is dat 61 procent er voor open staat als geen reclameblokken meer worden ingezet, maar reclame als 'branded content' in de (online) radioprogramma's of podcast worden vermengd. Relevantie is hierbij wel belangrijk volgens de respondenten.
 
 
Een alternatief voor reclamevrij audio luisteren zijn premium streamingdiensten zoals Spotify Premium en Deezer. Meer dan de helft (65 procent) betaald niet voor on-demand/online radio. Iets minder dan de helft geeft aan hier ook niet toe bereid te zijn, terwijl iets meer dan de helft wel verwacht dat dit over 5 jaar gebruikelijker zal worden om te doen. 40 procent is echter wel bereid om te betalen voor een reclamevrij (online) radiostation of podcast. Daarnaast geeft 17 procent aan dat dit afhankelijk is van het tarief.

Het Online Radio en Podcast Onderzoek 2020 werd in september uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights onder een consumentenpanel van 501 respondenten


Bureaus

Marketing

Economisch