Podcasts onverminderd populair: opnieuw meer luisteraars

12-11-2020 (12:26) - Media

Podcasts blijven onverminderd populair. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47 procent) wel eens naar een podcast. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor van onderzoeksbureau Markteffect. Het aantal podcastluisteraars steeg dit jaar met zeven procent ten opzichte van de voorgaande metiing afgelopen mei.
 
Naast dat er meer wordt geluisterd, gebeurt dit ook vaker. Ruim een kwart van de podcastluisteraars doet dat tenminste een keer per week. In de vorige meting was dat nog voornamelijk maandelijks. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn ontspanning (58 procent) en amusement (51 procent), maar ook persoonlijke ontwikkeling (28 procent) en het volgen van interessante personen (27 procent) en het laatste nieuws (25 procent) scoren hoog. 
 

Zakelijke podcasts

Het percentage luisteraars dat podcasts luistert voor zakelijke doeleinden, is gelijk gebleven sinds mei. Wel zijn er meer zakelijke luisteraars die aangeven een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45 procent). Men is op zoek naar nieuwe inzichten om het werk nog beter uit te kunnen voeren en haalt deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.
 
Podcasts worden steeds vaker ingezet als marketingtool, compleet met gesponsorde content. Podcast luisteraars blijven verdeeld over het beste moment van reclame en vindt de gesponsorde content overwegend meer storend, vergeleken met de voorgaande meting. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de bereidheid om te betalen voor (exclusieve of reclame-vrije) podcasts erg laag is.
 
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.033 respondenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Dit onderzoek is een initiatief van onderzoeksbureau Markteffect en deze meting werd mede mogelijk gemaakt door AS WE SPEAK Podcasts. De volledige rapportage is te downloaden via deze link.
 
Er is ook een podcast gemaakt over de podcastmonitor. Deze is hier te beluisteren.

Bureaus

Marketing

Economisch