Podcasts razend populair in Nederland

21-11-2019 (12:24) - Media

Podcasts worden steeds populairder in Nederland. Inmiddels luisteren ruim 5 miljoen Nederlanders naar podcasts. Dat blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, een representatief onderzoek onder 1.039 Nederlanders dat in november voor de tweede keer werd uitgevoerd.
 
Het aandeel Nederlanders dat wel eens naar een podcast luistert is behoorlijk gestegen ten opzichte van de vorige meting in mei 2018. Toen luisterde ruim een kwart van de Nederlanders (28 procent) wel eens naar een podcast. Nu zijn dat vier op de tien Nederlanders (39 procent), wat neerkomt op zo’n 5,3 miljoen Nederlanders. Eén op de vijf Nederlanders luistert momenteel één keer per week naar een podcast. Dat zijn vooral mannen (45 procent), hoog opgeleiden (56 procent) en jongeren tot 34 jaar (71 procent).


Privé en zakelijk

Bijna alle Nederlanders die wel eens naar een podcast luisteren, doen dit vanwege privé doeleinden (97%). Ontspanning en amusement zijn dan ook de meest genoemde redenen om naar een podcast te luisteren. Een kwart van de podcastluisteraars luistert (ook) vanwege zakelijke doeleinden naar podcasts, waaruit blijkt dat ook de zakelijke doelgroepen steeds beter te bereiken zijn met het medium.
 
Gemiddeld wordt er ruim een uur per week naar podcasts geluisterd, en dan vooral thuis en via Spotify op de mobiele telefoon. Wat betreft de inhoud van de podcasts luistert men het liefst naar podcasts over muziek en nieuws en politiek. De verwachting is dat het podcastgebruik alleen maar verder zal toenemen. Ruim twee derde van de Nederlanders die momenteel niet naar podcasts luistert, verwacht dit in de toekomst wel te gaan doen.

Bureaus

Marketing

Economisch