Populariteit eSports streaming kanalen blijft groeien

14-10-2020 (11:00) - Media

Nadat tal van sport-evenementen door COVID-19 uitgesteld zijn naar 2021, gingen steeds meer mensen op zoek naar andere sportgerelateerde vormen van vermaak. De populariteit van eSports streaming kanalen groeit dus niet voor niets hard. Voor wie minder bekend is met het fenomeen, zetten we enkele succesvolle kanalen – en een enkele misser - op een rij.
 
Terwijl grote toernooien zijn geannuleerd en professionele teams onder druk staan, zijn er inmiddels tal van eSports om naar te kijken. Voetbalclubs, de Formule 1 en de MotoG: ze organiseren tegenwoordig allemaal speciale eSports toernooien om de door COVID-19 onstane leegte op te vangen. Het einde aan de groei van de diverse eSports streaming kanalen is daardoor nog niet in zicht.
 

Twitch: meest populair

Twitch behoort niet voor niets tot de beste eSports streaming platformen, want Twitch is letterlijk gestart voor live streaming toernooien en games. Het is daardoor nog steeds het meest populaire platform voor eSports en dankzij het grote aanbod, de perfecte plek om te beginnen.
 

YouTube

YouTube is natuurlijk een algemeen platform voor het streamen van videoclips of live uitzendingen, maar ook eSports vind je tegenwoordig steeds vaker op YouTube. Zelfs als er geen live wedstrijden zijn, bieden YouTube-archieven veel herhalingen. Eén van de echt vermakelijke eSports kanalen is de Rocket League, een "must-watch" voor sportfans die op zoek zijn naar een combinatie van racegames en voetbal.
 

Facebook Gaming

Het lijkt misschien ongebruikelijk dat gaming kan worden gevonden op Facebook, maar het platform Facebook Gaming doet het bepaald niet onverdienstelijk. Leuk en slim is dat fans meldingen kunnen krijgen wanneer hun favoriete gamers beginnen met streamen en dit is geïntegreerd met je normale Facebook account. En al is Facebook Gaming niet een van de belangrijkste bronnen van streaming voor eSports, het maakt wel snel naam.
 

Misser

Microsoft wilde graag een graantje meepikken van het succes van de andere eSports streaming kanalen en daarom kwam het met Mixer. Dat het niet altijd goed met zo'n lancering, bleek in juni van dit jaar. Volgens Microsoft groeide Mixer niet snel genoeg, waardoor is besloten de stekker uit de livestreamdienst te trekken. Hoeveel gebruikers Mixer had, is niet bekend. De apps en website van Mixer verwijzen sinds de sluitingsdatum automatisch door naar het in populariteit groeiende Facebook Gaming.

 
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch