Radio onderzoek Motivaction: radio nog springlevend

15-06-2021 (10:01) - Media

Recent onderzoek van Motivaction heeft uitgewezen dat radio in Nederland nog steeds een goed imago heeft. Ondervraagden bestempelden het, al meermaals afgeschreven, medium vaak als ‘toegankelijk’ en ‘interessant’. Ook worden nieuwere vormen als audio on demand en podcasts met veel aandacht beluisterd. Van alle radiostations in Nederland wordt BNR het meest aandachtig beluisterd.

81% van de BNR-luisteraars geeft aan met (veel) aandacht naar BNR te luisteren, tegenover een gemiddelde van 41% van de luisteraars van overige zenders. Daarbij is ook nog relevant dat 18% van de ondervraagden aangeeft met aandacht naar de reclameblokken van BNR te luisteren. Bij de overige zenders is dit 7%.
 

Concentratie

Verder blijkt uit het onderzoek dat men het meest geconcentreerd naar BNR luistert van alle zenders, namelijk 82% ten opzichte van gemiddeld 36% bij de overige zenders. Ook nemen luisteraars echt de tijd om te luisteren, 63% ten opzichte van gemiddeld 32% bij de overige zenders.
 
Lex van Meurs, senior research consultant Motivaction: "BNR wordt aandachtiger beluisterd dan de tien andere onderzochte radiozenders. BNR scoort onder haar luisteraars ook het hoogst op interessant, betrouwbaar en geconcentreerd beluisteren. BNR heeft hiermee een heel bijzondere positie in het Nederlandse radiolandschap."
 

Bureaus

Marketing

Economisch