Reclamebeleving van magazines zeer positief

16-07-2020 (16:46) - Media

Advertenties in magazines sluiten goed aan bij de persoonlijke interesses van de lezers. Tijdschriften zijn daarmee het meest context sensitieve medium als het op reclame aankomt. Dit geldt niet alleen voor de printversies, maar ook voor de websites en apps van magazines, blijkt uit het Mediabelevingsonderzoek 2020 van KANTAR in opdracht van de Magazine Media Associatie (MMA), bvA, NDP Nieuwsmedia en Outreach.

In het onderzoek staat naast de mediabeleving ook de reclamebeleving centraal en deze is bij magazines zeer positief. Magazinereclame wordt gewaardeerd omdat deze aansluit bij persoonlijke interesses en de context. In tegenstelling tot veel andere media is de irritatie daarom laag. Er is weinig sprake van contextverstoring, zoals de consument dit wel ervaart bij veel online media.
 

Hoge reclameherinnering

Magazinereclame wordt verder als nuttig beschouwd en trekt de aandacht. Tijdschriften kennen ook een hoge reclameherinnering. Bij magazines gaat de aandacht namelijk primair naar het medium, dit vertaalt zich door naar een hoge reclameherinnering. Het onderzoek toont aan dat magazines de afgelopen jaren bewuster gelezen worden en minder vanuit tijdverdrijf. Het medium wordt dus meer missie-gedreven geconsumeerd. Door de uitbreiding van de online activiteiten van magazines, worden magazines ook als actueler ervaren.
 

Informatief en ontspannend

Magazines zijn sterk in de combinatie informatie/transformatie en zijn dus zowel informatief als ontspannend. Het medium scoort van alle mediumtypen het hoogst op innovatie (trends), praktische bruikbaarheid (tips & adviezen) en stimulans (enthousiast en nieuwsgierig maken). Deze eerste plek delen ze met streaming diensten. Een ander positief aspect bij de beleving is het vertrouwen in magazines. Magazines worden, samen met andere printmedia (dagbladen en HAH), gezien als meest betrouwbare media en bieden een veilige omgeving voor adverteerders. 

Bureaus

Marketing

Economisch