SKO Jaarrapport 2018: NPO meest bekeken, uitgesteld kijken stijgt naar 9,9%

21-01-2019 (17:47) - Media

De Nederlander keek in 2018 gemiddeld 173 minuten per dag televisie (2 uur en 53 minuten). Dit is 2,6% minder dan in 2017. De daling in de kijktijd is minder sterk dan vorig jaar (-3,0%). Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2018 naar 9,9%, wat overeenkomt met 17 minuten per dag. In 2017 was dit nog 15 minuten per dag. Dit blijkt uit het SKO Jaarrapport 2018.


De TV Schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2018 188 minuten. Hierin was de kijktijd naar zenders 156 minuten. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series).


Meest bekeken programma’s 

De top-25 meest bekeken programma’s in 2018 wordt aangevoerd door De Luizenmoeder  van 4 februari 2018 met 4.745.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is de halve finale van het WK voetbal tussen Frankrijk en België van 10 juli 2018 met 3.923.000 kijkers.


Meest uitgesteld bekeken programma’s 

De Luizenmoeder van 4 februari 2018 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.360.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. 


Meest bekeken programma’s van de Olympische Winterspelen 

De meest bekeken uitzending van de Olympische Winterspelen is het Schaatsen 10 kilometer heren van 15 februari 2018 met 2.990.000 kijkers, gevolgd door het Schaatsen 500 meter dames op 18 februari 2018 met 2.563.000 kijkers.


Meest bekeken uitzending van het WK Voetbal

Zoals eerder genoemd is de halve finale tussen Frankrijk en België van 10 juli 2018 de meest bekeken sportuitzending van 2018 en daarmee de meest bekeken uitzending van het WK voetbal in 2018 met 3.923.000 kijkers. Op de tweede plaats staat de halve finale tussen Kroatië en Engeland op 11 juli 2018 met 3.499.000 kijkers. 


Marktaandelen zenders

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt licht van 34,9% naar 34,8%. RTL Nederland daalt van 27,5% naar 24,7% en het marktaandeel van Talpa TV is licht gedaald van 18,2% naar 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (22,0%) als de avond (23,4%).


In 2019 wijzigt de manier waarop SKO marktaandelen berekent De marktaandelen zullen vanaf nu worden bepaald op basis van het TV Zendertotaal waarin het kijken naar televisiezenders t/m 6 dagen na uitzending wordt meegenomen. Het kijken naar andere content van opnameapparaten als video-, DVD- en harddiskrecorders wordt niet meer meegenomen in de berekening.


De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,4% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2018 uitgekomen op 3,0%.


Bureaus

Marketing

Economisch