Social media-gebruik door generaties tijdens pandemie

29-06-2021 (12:01) - Media

¾ van alle Gen Z en millennials heeft tijdens de pandemie een uitlaatklep gevonden in digitale content, en dan met name YouTube. Deze generaties zijn actiever geworden op sociale netwerken (+64% engagement) en hebben meer gepost (+45%). Ook heeft meer dan 30% van de 60-plussers op een sociaal netwerk geregistreerd om een band met hun familieleden te onderhouden tijdens COVID-19. Net als bij Gen Z en millennials ging ook hun voorkeur uit naar YouTube en Facebook.

Sortlist voerde een onderzoek uit onder bijna 1000 respondenten in Frankrijk, België, Duitsland, Spanje en Nederland om de verschillende manieren te ontdekken waarop generaties omgaan met social media en sociale tools als reactie op de Covid-19 pandemie. Met iets meer dan de helft van de ondervraagden onder de 35, en de rest boven de 60, waren we in staat om deze belangrijkste generationele verschillen vast te stellen.

Dit zijn onze belangrijkste bevindingen:
- Het gebruik van social media is het afgelopen jaar met 78% gestegen bij de millennials en generatie Z, en met 25% bij de babyboomers en ouder
- 40% van de mensen verkiest videocontent boven andere digitale formaten
- 32% van de jongeren onder de 35 jaar wil het gebruik van social media verminderen
- Desalniettemin heeft 72% van de millennials en Gen Z er nooit aan gedacht social media te verlaten tijdens de pandemie
- Wetenschap was het topic waar de meeste aandacht naar toe ging. 29% van de berichten op sociale platforms gingen hier namelijk over
- YouTube is het nummer 1 platform onder millennials en Gen Z, maar voor de babyboomers is dit Facebook
- Oudere generaties spenderen gemiddeld 1-2 uur minder op social media platforms dan hun jongere tegenhangers
- De meerderheid van de babyboomers en <35 was het erover eens dat social media en digitale hulpmiddelen hen hielpen een sociaal leven te behouden tijdens de pandemie

Bureaus

Marketing

Economisch