Tijdsbestedingonderzoek: bereik smartphone groeit het hardst

05-06-2019 (13:35) - Media

Onlangs is Media:Tijd gepubliceerd. De belangrijkste conclusie uit dit tijdbestedingonderzoek: de tijd die we aan media besteden is niet veranderd, de manier waarop wel. Kijken, luisteren en lezen zijn niet meer per definitie verbonden aan klassieke dragers. Nieuwe devices en digitale technieken maken het mogelijk any media, anytime, anywhere content te consumeren.
 
De smartphone speelt een dominante rol in deze ontwikkeling. In de vorige editie van Media:Tijd was het tijdsaandeel van dit device bij de activiteit ‘communiceren’ nog 48%. Inmiddels is dit aandeel opgelopen naar 62%.
 

Ook in NOBO zichtbaar

Het groeiende belang van de smartphone is goed terug te zien in de NOBO-data. Van alle devices groeit het bereik van de smartphone het hardst. De mobiel is de grote aanjager van het bereik van mediamerken. In de onderstaande grafiek is de toename van het bereik van de smartphone en de devices samen (desktop/laptop, tablet en smartphone) weergegeven ten opzichte van een jaar eerder.
 
Ten opzichte van maart 2018 nam het bereik (6+) van de smartphone met 15% toe. Voor alle devices samen is een plus van 8% gemeten. In de weergegeven doel-groepen steeg het bereik van de smartphone meer dan het bereik van alle devices. De grootste toename in het smartphonebereik is te zien bij de groep 50+.
 

Meer dan de helft van app

Parallel aan het succes van de smartphone neemt het aantal apps en het bereik ervan toe. Van de 176 in NOBO gemeten mediamerken hebben inmiddels 64 merken een app in de meting opgenomen. Dat zijn er 10 meer dan een jaar eerder.
 
Als we web- en appbereik bestuderen, dan zien we appbereik meer stijgen dan webbereik. Het gemiddelde bereiksaandeel van apps binnen het totale bereik van de bijbehorende mediamerken bedraagt inmiddels ruim 50%.
 

Frequent gebruik

De smartphone wordt zeer frequent gehanteerd voor sites en apps. Het gemiddeld bereik ligt daardoor na een dag al op 91% van het maandbereik. De toename van  smartphonebereik op de dagen erna is dus beperkt. Anders is dat bij de tablet. Het bereik via dit device loopt in een maand tijd op tot bijna het dubbele van het dagbereik. De bereikstoename in de tijd is op dit device dus veel groter.
 
Hetzelfde gaat op voor mediamerken. Het ene merk heeft door z’n aard, omvang of doelgroep een groter dagelijks gebruik dan de andere. De bereikstoename gedurende de maand is groter bij een site of app die minder frequent bezocht of gebruikt wordt.
 

Grootste groei binnen 50+

Het bereik van de smartphone is binnen de doelgroep 50+ het snelst gestegen. Hetzelfde geldt voor het bereik van de Top 50 apps met een maandbereik van minstens 1%. In de doelgroep 6+ nam het bereik met 10% toe. Bij 50+ was dat 12%.
 

Indexering

De meest gebruikte apps bij 50plussers zijn vergelijkbaar met die van 6+. Denk aan Whatsapp, Google, YouTube en Facebook. Het onderscheid tussen beide groepen wordt goed zichtbaar bij indexering van de apps bij 50+ ten opzichte van 6+ (=100). Maar liefst 7 van de meest selectieve apps onder 50plussers zijn dagbladsites. De digitale transitie is blijkbaar ook in de doelgroep 50+ volop gaande.   
 
Het groeiende belang van de app betekent zeker niet het einde van de website. Ook voor sites zijn op alle fronten groeicijfers te zien. De ‘appmerken’ laten echter wel steeds een betere performance zien dan de merken zonder app. Laten we het dus als een ‘wake-app call’ voor de mediamerken zonder app beschouwen.

Bureaus

Marketing

Economisch