TV-reclame steeds aantrekkelijker voor webbedrijven

29-11-2018 (14:08) - Media

De internetbranche geeft steeds meer geld uit aan tv-reclame, blijkt uit onderzoek van Nielsen voor Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT). Tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar gaven bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Ditzo 5 procent van de bestedingen aan tv-reclame voor hun rekening. Dit komt neer op een bedrag van ruim 100 miljoen euro.

 
Bol.com trok vorig jaar ruim 10 miljoen euro uit voor tv-reclame, terwijl de tv-reclame van Wehkamp.nl bijna 9 miljoen euro kostte. Verzekeraar Ditzo besteedde ruim 8 miljoen euro. In totaal trokken 33 internetbedrijven de afgelopen vijf jaar hun portemonnee voor een tv-reclame. De webbedrijven gaven vorig jaar 64 procent van hun reclamebudget uit aan televisie. In 2005 was dat nog 52 procent. Daarmee geven internetbedrijven relatief gezien "beduidend" meer uit aan televisie dan andere adverteerders, aldus SPOT.
 

De stijgende uitgaven aan tv-reclame gingen ten koste van adverteren op de radio, print en, opmerkelijk genoeg, internet.
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch