TV-reclamemarkt naar 394 miljoen euro

14-08-2019 (13:45) - Media

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2019 uitgekomen op 394 miljoen euro. Hiermee is de markt gestegen met 0,5 procent in vergelijking met de eerste helft van 2018. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op 354 miljoen euro, een groei van 1,2 procent. Dat blijkt uit het TV Halfjaarrapport 2019 van Screenforce.
 
De groei van de spotmarkt kwam uit het tweede kwartaal dat met 4,8 procent steeg. Het eerste kwartaal daalde met 2,3 procent. De groei in de eerste helft van 2019 komt volledig voor rekening van de TV-platforms. Over heel 2019 verwacht Screenforce een groei van de spotmarkt tussen 1,5 procent en 2,0 procent


Non-spotmarkt

De omvang van de non-spotmarkt is gedaald, van 41 miljoen in de eerste helft van 2018 naar 40 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. De nieuwe SKO-currency TV SchermTijd groeit in de eerst helft van dit jaar van 188 naar 193 minuten per dag. 
 
Opvallend is dat de rol van de online platforms bij de non-spotbestedingen tweemaal zo groot is dan bij de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 bedroeg het aandeel van online in de non-spotbestedingen 9 procent, waar dit bij de spotbestedingen 4 procent was. Een mogelijke factor hierbij is de ontwikkeling van de investeringen in de social influencers via de platforms van RTL en Talpa. Deze zijn opgenomen in de non-spotbestedingen. 
 
In de eerste helft van 2019 hebben 831 adverteerders TV ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1.195 merken. Net als in de eerste helft van 2018 was Retail ook in de eerste helft van 2019 de grootste branche met een bruto mediawaarde van 400 miljoen euro. Procter & Gamble was opnieuw de grootste TV-adverteerder met een bruto budget van 40 miljoen euro.


SchermTijd

Het SKO KijkOnderzoek hanteert sinds begin dit jaar een nieuwe standaard: SchermTijd, een optelling van TV ZenderTotaal en Overig Schermgebruik. Met deze nieuwe currency is het mogelijk te rapporteren over alle content die via het TV-scherm gekeken wordt. Onder TV ZenderTotaal valt de tijd die gekeken wordt naar TV-zenders, live en uitgesteld. Onder Overig Schermgebruik valt de tijd die gekeken wordt naar platforms zoals Netflix, Videoland, YouTube maar ook de klassieke DVD- of VHS-dragers. 
 
De totale SchermTijd kom in de eerste zes maanden van 2019 uit op 193 minuten en groeit hiermee met 3 procent. De toename van SchermTijd is terug te zien in alle doelgroepen, met uitzondering van de 13- tot 19-jarigen. 

Bureaus

Marketing

Economisch