Verschillende radiozenders zien groei in aantal jonge luisteraars

19-02-2019 (10:22) - Media

Verschillende radiozenders zagen een stijging in het aantal jonge luisteraars ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Bij radiostations als QMusic en 100%NL presteren vooral de ochtendshows goed.


In de leeftijdscategorie 20-34 jaar heeft QMusic (17.4 procent) nu het marktleiderschap overgenomen van Radio 538 (17 procent). De zender had dan ook de beste december/januari-meting sinds 2005. Maar ook bij andere stations steeg het marktaandeel bij de jonge doelgroep. Onder meer Radio 10, Sublime en 100% NL wisten de jonge luisteraar steeds meer te boeien. 


populariteit ochtendshows

Vooral ochtendshows lijken bij te dragen aan de populariteit van zenders. Zo steeg het marktaandeel bij QMusic op dit gebied met 30 procent. Bij 100% NL liet de nieuwe ochtendshow zelfs bijna een verdubbeling zien binnen de leeftijdscategorie 20-34 jaar. In het algemeen steeg het marktaandeel van 100% NL in deze categorie van 2.5 naar 3.7 procent. 


Carlo de Boer, algemeen directeur RadioCorp: 'Het is fantastisch om te zien dat we steeds interessanter worden voor de jongere generatie en tegelijkertijd ons huidige doelgroep behouden! In december zijn we gaan vlammen we de nieuwe Barry Paf Show en is Chantal Hutten met haar eigen middagshow gestart. Ook lanceerden we een frisse, nieuwe huisstijl.  Ik ben natuurlijk heel trots dat we daar nu al resultaat van zien.' 


Bureaus

Marketing

Economisch