Albert Heijn en Jumbo Supermarkten meest favoriete werkgevers onder scholieren en studenten

Albert Heijn en Jumbo Supermarkten meest favoriete werkgevers onder scholieren en studenten

07-10-2020 (12:34) - Mensen

Albert Heijn is onder scholieren en studenten opnieuw gekozen als meest favoriete werkgever voor een bijbaan, gevolgd door Jumbo Supermarkten. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, waarin er aan 2.914 scholieren en studenten werd gevraagd bij welke organisatie zij het liefst een bijbaan zouden willen hebben. Opvallend is dat de top tien dit jaar een aantal nieuwkomers bevat. PostNL, Politie, Lidl en met name Domino’s Pizza zijn dit jaar een stuk populairder geworden onder scholieren en studenten.
 
“We zijn heel blij dat wij voor de derde keer op rij de meest favoriete bijbaan werkgever van Nederland zijn, zeker ook omdat we hier veel energie in steken”, aldus René Herremans, Director Employer Branding bij Albert Heijn. “We zijn hierbij niet alleen bezig met employer branding en werving, maar met name ook om het werken zelf steeds beter af te stemmen op de wensen en behoeftes van onze medewerkers. Met name de sfeer en de gezelligheid binnen de supermarkten maken het echte verschil voor de medewerkers en voor de klanten. Ook zij merken het wanneer medewerkers graag bij ons werken en plezier in hun werk hebben”.
 
Ook de nummer twee in de lijst, Jumbo Supermarkten, heeft afgelopen jaren grote stappen gezet in haar employer branding. Lotte Konieczek, Manager Recruitment & Employer Branding bij Jumbo Supermarkten, heeft in de afgelopen twee jaar gezien hoe er binnen de groeiende organisatie steeds meer aandacht is voor het belang van goede recruitment. “Strategisch gezien staan bijbaners, als grootste groep medewerkers voor Jumbo, altijd op één. Om ons employer brand onder deze groep te versterken zetten we landelijke campagnes in. Begin 2020 kwamen we bij YouTube legende Bram Krikke uit voor onze employer branding campagne. Ons jongeren panel gaf unaniem aan dat het heel tof zou zijn wanneer zij (bijbaners) mee mochten doen in een van zijn afleveringen. En zo geschiedde. Gedurende het hele jaar door zetten we doelgroepgerichte wervingscampagnes in voor de verschillende bedrijfstakken waarvoor Jumbo bijbaners zoekt”, aldus Lotte Konieczek. Voor elke campagne worden er panels van jongeren geraadpleegd en wordt er gekeken naar wat het beste past bij die specifieke doelgroep. Zo kan een wervingscampagne gericht op vakkenvullers er anders uitzien dan een campagne gericht op het werven van bezorgers of medewerkers voor het distributiecentrum of voor de La Place restaurants.

Naast Albert Heijn en Jumbo Supermarkten staan er dit jaar nog drie andere supermarkten in de top tien. PLUS heeft dit jaar de zesde plaats behouden, Dirk van den Broek is gestegen van de tiende naar de achtste plaats en Lidl is gestegen van de zeventiende naar de negende plaats. Met meer dan de helft van de plaatsen in deze lijst, wordt de top tien meest favoriete werkgevers om een bijbaan bij te hebben dus gedomineerd door de supermarktketen.
 

Domino’s Pizza en PostNL als grootste stijgers in de top 10

Een vergelijking van de top 10 van dit jaar met die van vorig jaar laat zien dat Domino’s Pizza bij uitschot de grootste stijger is. Domino’s steeg van de 71e naar de 8e plaats. Ook PostNL is hard gestegen van de 41e naar de 3e plek. Robert Groenenboom, Manager Recruitment bij PostNL geeft aan hartstikke blij te zijn met deze stijging. “We willen de favoriete bezorger zijn voor Nederland en nu zijn we ook één van de favoriete bijbanen voor scholieren en studenten. PostNL is een grote werkgever en met elkaar zijn we een afspiegeling van de Nederlandse bevolking. We herkennen dat ook scholieren en studenten ons goed weten te vinden en er werken dan ook veel jongeren bij ons. Als bezorger werk je zelfstandig en in de buitenlucht. In deze bijzondere en drukke coronatijd is ons werk ideaal voor jongeren die op zoek zijn naar een (tijdelijke) baan.”
 

Bijbaan bij de Politie? Dat kan toch helemaal niet?

Ook de Politie is dit jaar vaak benoemd als organisatie waarbij scholieren en studenten graag een bijbaan willen hebben. De Politie stond vorig jaar nog op de twaalfde plek en is dit jaar gestegen naar de vierde plek in de top tien. Een plek waar de Politie vereerd, maar ook verrast op reageert. Opvallend is namelijk dat de Politie helemaal geen bijbanen voor scholieren aanbiedt. “Dit heeft te maken met het karakter van de organisatie en met de verplichte screening van enkele maanden”, aldus Kim Joosten, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie bij de Politie. “Wel zijn er functies bij Service en Intake waar studenten werken die dit als bijbaan doen, maar hierbij geldt er wel een minimum aantal uur dat je moet werken”. Kim Joosten geeft aan dat er op dit moment nog geen specifieke plannen zijn om te beginnen met het opzetten van verdere bijbanen voor scholieren en studenten, maar dat er wel altijd veel vraag is naar stages bij de Politie.