Barbie start project tegen gendervooroordelen

Barbie start project tegen gendervooroordelen

09-10-2018 (15:36) - Mensen

Vandaag lanceert Barbie het ‘Dream Gap Project’, een wereldwijd initiatief waarmee het speelgoedmerk aandacht vraagt voor factoren die meisjes ervan weerhouden hun volledige potentie te bereiken. 


Uit onderzoek van de universiteiten van New York, Illinois and Princeton blijkt dat meisjes al op jonge leeftijd hun sekse als minder intelligent zien dan jongens van dezelfde leeftijd. Op latere leeftijd wordt dit gevoel versterkt door culturele stereotypen, vooroordelen en het beeld van vrouwen in de media. In Amerika wordt dit probleem de ‘Dream Gap’ genoemd. Mattel, dat zich al jaren inzet voor gelijke kansen voor meisjes, gaat met haar merk Barbie de strijd aan tegen deze ‘gap’ met het ‘Dream Gap Project’. Met onderzoek, aandacht voor positieve rolmodellen en het creëren van een gemeenschap dat meisjes support, wil de speelgoedgigant het tij keren.

 

onderzoek

Om inzicht te krijgen in wat deze 'gap' precies inhoudt, werkt Barbie samen met hoogleraar Andrei Cimpian van de Universiteit van New York en financiert zij een tweejarige postdoctorale studiebeurs over dit onderwerp. Daarnaast gaat Barbie samenwerken met lokale onderzoekers van over de hele wereld, om meer informatie te winnen over meisjes en zelfvertrouwen.


“Wij zijn verheugd dat er nu aandacht komt voor dit belangrijke onderwerp zodat we beter begrijpen hoe we meisjes kunnen helpen”, aldus Cimpian. “De samenwerking met Barbie is een grootschalig en ambitieus. Doel is om met dit onderzoek bevindingen over de ontwikkeling van jonge meisjes met een groot publiek te kunnen delen. Op die manier hopen we de ‘Dream Gap’ een stuk te kunnen dichten.”

 

zelfvertrouwen

We geloven dat zelfvertrouwen stimuleren bij jonge meisjes dé manier is om ze te helpen hun volledig potentieel te bereiken”, aldus Lisa McKnight, General Manager en Senior Vice President bij Barbie. “Het doel van het ‘Dream Gap Project’ is Barbie’s wereldwijde platformen te gebruiken om zo de maatschappij bewust te maken van gendervooroordelen. Daarnaast willen we iedereen die dit project een warm hart toe draagt inspireren om zich bij ons aan te sluiten, want we kunnen dit niet alleen.”