Bart Kemp wint Issue Award

24-01-2020 (10:46) - Mensen

Het boerenprotest van 1 oktober gestart door Schapenboer Bart Kemp (Agractie Nederland) heeft de Issue Award 2020 gewonnen. Agractie-voorman Bart Kemp nam de prijs zojuist in ontvangst in De Balie in Amsterdam. De Issue Award wordt ieder jaar uitgereikt aan de persoon of organisatie die het afgelopen jaar op een opvallende, effectieve manier een onderwerp maatschappelijk en politiek wist te agenderen.

De jury, onder leiding van gedragswetenschapper Reint Jan Renes, waardeert de grootschalige en indrukwekkende demonstratie waarmee Kemp en zijn organisatie de stikstofproblematiek in relatie tot de Nederlandse boeren op de maatschappelijke agenda hebben gezet. Voor het eerst sinds dertig jaar gingen de boeren met hun tractoren massaal de straat op: één bericht van Bart Kemp op WhatsApp resulteerde in een van de grootste boerenprotesten uit de geschiedenis. De jury sprak verder haar waardering uit dat Kemp in de ongekende ophef rondom de boerenprotesten dichtbij zijn oorspronkelijke doelstelling bleef en op een persoonlijke manier aandacht is blijven vragen voor het belang van boeren en hun producten voor de Nederlandse samenleving. De prijs werd overhandigd door Marjan Olfers, juriste en hoogleraar sport en recht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.


Genomineerden

De andere twee genomineerden waren stichting SIRE (Stichting Ideële Reclame) met de #DOESLIEF-campagne en wethouder Rob Jonkman (ChristenUnie, gemeente Opsterland) met de petitie over jeugdzorg die werd ondertekend door 140 gemeenten. SIRE spoorde met de #DOESLIEF-campagne mensen aan om vriendelijker en met meer respect met elkaar om te gaan, zowel in het dagelijks leven als op social media. Jonkman initieerde en coördineerde de petitie, waarin de Tweede Kamer en het kabinet gevraagd werden om gemeenten bij te staan en meer geld beschikbaar te stellen voor jeugdzorg.
 

Jury

De vakjury van de Issue Award bestaat uit voorzitter Reint Jan Renes (lector Hogeschool van Amsterdam), Marjan Olfers (juriste en hoogleraar sport en recht aan de VU), Kemal Rijken (publicist, schrijver, historicus en politicoloog), Liesbeth Breeveld (hoofd communicatie van de SER), Rob de Lange (auteur en algemeen verslaggever bij het Financieel Dagblad), Guido Rijnja (adviseur communicatiebeleid Rijksvoorlichtingsdienst) en André Manning (directeur van Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals).


Over De Issuemakers

De Issue Award is een initiatief van communicatiebureau De Issuemakers. De Issuemakers is een communicatieadviesbureau gespecialiseerd in het agenderen en managen van maatschappelijke issues bij media, samenleving en politiek. De Issuemakers ondersteunt bedrijven of organisaties die impact hebben in de samenleving of die dit willen hebben. De Issuemakers ziet issues als kansen, signaleert ze vroegtijdig en koppelt ze aan bedrijven of organisaties, waardoor zij zich maatschappelijk kunnen verankeren en hun reputatie nog beter kunnen managen.