Florian Frenken wint duurzaamheidsprijs KPMG

09-04-2021 (13:34) - Mensen

Florian Frenken, student aan de Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen. Frenken krijgt de prijs voor de oplossing die hij met zijn scriptie aanreikt voor een probleem waar veel mensen in de huidige tijd tegenaan lopen bij het kopen van kleding.
 
De zekerheid dat het aangeschafte kledingstuk ook daadwerkelijk past. Net als bij veel andere Nederlanders bleek ook bij hem de afgelopen maanden de teleurstelling groot toen het product thuis werd afgeleverd en het kledingstuk niet naar behoren paste. In het kader van zijn scriptie ontwikkelde hij daarom een model dat op basis van leeftijd, gewicht en lengte van de potentiële koper exact aangeeft welke maat hij online zou moeten aanschaffen. “Nu gebruikt iedere leverancier van kleding een eigen maattabel die gemaakt is voor een specifieke doelgroep”, schrijft Frenken in zijn scriptie. “De juiste maat voor een klant van het ene merk verschilt dan ook vaak aanzienlijk van de maat van andere merken. Bovendien werkt het ene merk met bijvoorbeeld borstomvang of taille. De consument moet dus heel goed op de hoogte zijn van zijn eigen lichaamsafmetingen om de perfecte pasvorm te vinden. Door alleen uit te gaan van leeftijd, gewicht en lengte kan op basis van het ontwikkelde model met een nauwkeurigheid van enkele millimeters de juiste maat worden bepaald.”
 

Extreem vervuilend

Het door Florian Frenken ontwikkelde model betekent volgens juryvoorzitter Jerwin Tholen van KPMG Sustainabilty een goede stap vooruit in het terugdringen van het aantal retourzendingen dat op dit moment in de kleidingsector plaatsvindt. Tholen: “De kledingindustrie staat erom bekend extreem verkwistend te zijn en wordt beschouwd als een van de belangrijkste veroorzakers van vervuiling, klimaatverandering en schaarste aan water en grondstoffen. Kleding kopen via het internet wordt steeds meer gemeengoed en de retourpercentages zijn aanzienlijk hoger voor online verkoop vergeleken met offline verkoop. Het aantal kledingstukken dat teruggestuurd wordt zal naar verwachting alleen maar toenemen. Alleen al in de Verenigde Staten zorgt dit voor zo’n vijftien miljoen ton aan CO2-uitstoot en meer dan twee miljard kilo stortafval per jaar. Er moet dan ook echt iets gebeuren om de ecologische en economische impact van kledingretouren terug te dringen.”
 

Mes snijdt aan veel kanten

Volgens Tholen biedt het model van Frenken kledingretailers een goede mogelijkheid om op een relatief eenvoudige manier en zonder extreem hoge kosten klanten beter van dienst te zijn als het gaat om het kiezen van de juiste maat. Tholen: “Het model is bovendien gemakkelijk te implementeren, waardoor de relevantie voor bedrijven in de sector erg hoog is. Het zorgt immers niet alleen voor het terugdringen van het aantal retouren, het legt ook minder druk op de bedrijfsvoering en verlaagt de kosten en de CO2-uitstoot in de logistieke keten. En last but not least wordt de klanttevredenheid aanzienlijk vergroot omdat mensen zich nu eenmaal veel prettiger voelen in goed zittende kleding en niet het gevoel hebben dat ze niet aan de standaardmaten voldoen. Een heel sterk punt van de methode is dat mensen geen schaars geklede foto’s van zichzelf hoeven te maken en te uploaden om de maat te bepalen zoals bij andere methoden. Dat is namelijk erg ongewenst vanuit data-privacy Volgens de jury biedt een succesvolle implementatie van het model dan ook een goede mogelijkheid om de schadelijke impact van de kledingindustrie op het milieu terug te dringen.”
 

True Value

KPMG reikt de prijs ieder jaar uit voor onderzoek dat bijdraagt aan het realiseren van een meer duurzame samenleving. Tholen: “Dat doen wij mede vanuit onze True Value-gedachte. Maatschappelijke waarde heeft een steeds grotere invloed op de financiële resultaten van organisaties. Door nieuwe regelgeving, de toenemende invloed van stakeholders en veranderende marktdynamieken zullen ondernemingen in toenemende mate worden afgerekend op de wijze waarop zij omgaan met het milieu, het klimaat, de mensenrechten en de arbeidsomstandigheden. Groei van welvaart en welzijn moeten hand in hand gaan.”