Gendergelijkheid: auto-industrie laat ontluisterende cijfers zien

01-07-2021 (14:29) - Mensen

Voor een onderzoek van het wereldwijde mobiliteitsmerk Lynk & Co en de analisten van Statista werden de genderverhoudingen van de meest toonaangevende autofabrikanten ter wereld vergeleken. Hieruit blijkt dat de industrie grote genderongelijkheid kent.
 
Het personeel bij automerken bestaat gemiddeld voor 15% uit vrouwen. Deze cijfers variëren tussen de 30% en 2%. Naar aanleiding van deze cijfers wil Lynk & Co eind 2021 een genderverdeling van 50/50 hebben binnen het hele bedrijf en eind 2023 een verdeling van 50/50 op managementposities.
 
"De poortwachters van de auto-industrie hebben vrouwen, en vrijwel iedereen die geen witte heteroman is, veel te lang buitengesloten. Lynk & Co zet zich in om daar verandering in te brengen. Hoe kunnen we oplossingen bedenken die voor iedereen werken als we niet iedereen aan tafel hebben?", stelt Alain Visser, CEO van Lynk & Co.
 
Lynk & Co heeft een team waarvan 45% van het team zich als vrouw identificeert, dit is drie keer hoger dan het
industriegemiddelde (15%). De cijfers van de industrie zijn ook weinig rooskleurig als het gaat om vrouwen in het management, met gemiddeld 11% vrouwen in managementteams en 18% vrouwelijke bestuursleden. Bij Lynk & Co bestaat 33% van de managementteams uit vrouwen, en in de raad van bestuur is de verdeling 50/50.
 
Uit recent onderzoek blijkt dat bedrijven met een grotere vertegenwoordiging van vrouwen een hoger financieel
resultaat bieden en personeel hebben dat beter samenwerkt en innovatiever is. Dit bewijst dat gelijkheid, indien
gestimuleerd en gebruikt, een belangrijke kracht is om een bedrijf vooruit te brengen.
 
"Gelijkheid op de werkplek moet meer zijn dan een doel op zich. Wij hebben gemerkt dat het absoluut essentieel is voor de groei en productiviteit van een bedrijf. Zolang mensen belemmerd worden, zullen we als industrie nooit vooruit komen. De statistieken die we nu laten zien zijn ontluisterend, en ook wij zijn niet perfect. Daarom stellen we onszelf een uitdagend en ambitieus doel om voor het einde van 2023 totale gendergelijkheid te hebben binnen ons volledige personeelsbestand", aldus Telma Negreiros, VP PR en Communicatie.