Klassiek concert bezoeken is statussymbool

22-05-2018 (10:42) - Mensen

Klassieke concerten bezoeken is de manier waarop consumenten de eigen status en identiteit kunnen oppoetsen. Dat de eigen aanwezigheid ook via socialmedia gedeeld kan worden speelt daarbij een belangrijke rol. Dat blijkt uit de zevende editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders.


UvA-professor Fred Bronner en UT-professor Robert de Hoog: "Niet alleen door de aanschaf van auto’s en horloges, maar ook met cultuurbezoek willen mensen aan hun omgeving laten zien wie ze zijn en wat hun status is. Bovendien zijn dankzij sociale media de kansen om met cultuurbezoek te showen sterk toegenomen."


De twee deden eerder al onderzoek naar de vakantiemarkt: "De vakantiekeuze blijkt vaak nog sterker gestuurd door het effect op de sociale omgeving dan bij cultuurbezoek. Alleen bij klassieke concerten speelt het uiten van je persoonlijkheid een nog grotere rol dan bij vakanties en bij festivalbezoek is het belang even groot." 

 

delen is belangrijk

De professoren hebben een advies voor de culturele organisaties: "Culturele organisaties kunnen van dit onderzoek leren hoe belangrijk het is om bezoekers te stimuleren om hun ervaringen met anderen te delen. Bijvoorbeeld door museumbezoekers toe te staan een selfie te maken bij de topstukken, waarna ze deze kunnen delen op sociale media. Maar er zijn nog vele andere groeikansen: exclusiever profileren van cultuurbezoek, meer benadrukken van de sociale impact van dit bezoek op de omgeving, de bezoeker het aanbod zelf meer laten samenstellen (zoals bij festivals met blokkenschema’s) en de bezoeker meer laten participeren."


De speciale onderzoekseditie van 2018 is met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Twente (UT) ontwikkeld. Het Anne Frank Huis is wederom de Nederlandse cultuurorganisatie met de sterkste reputatie.