Val op met je cv en scoor je felbegeerde marketing job

14-01-2022 (10:35) - Mensen

Wist je dat er op dit moment een heuse strijd om marketing talent gaande is? Jij weet als marketing talent namelijk als geen ander hoe je een bedrijf op unieke wijze op de kaart zet. En juist in deze tijd kan een goede marketeer verschil maken tussen het binnenhalen van klanten, bezoekers en opdrachtgevers. Er liggen dus banen voor het oprapen als je op je cv je talent laat zien.

 

Solliciteren

Je cv is samen met je sollicitatiebrief hét papiertje waarop een potentiële werkgever je uitnodigt voor een gesprek. Er ligt dus best veel druk op het maken van een cv. Is het te lang, dan nemen werkgevers het niet door, is het te kort dan nemen ze je niet serieus. Op een goede cv kunnen prestaties niet ontbreken. Zij vertellen immers niet alleen welke vaardigheden je bezit, maar ook wat voor resultaten je daarmee kunt behalen, wanneer je ze inzet. Verkoop jezelf en scoor die felbegeerde marketing job met een goed cv.
 

Onderdelen cv

Het maken van een goed cv is niet moeilijk als je precies weet wat je moet vermelden. Uiteraard vermeld je je naam en andere gegevens. Reserveer een blokje voor opleidingen en werkervaring, de talen die je spreekt, competenties en hobby’s. Het allerbelangrijkste is dat je cv overzichtelijk is vormgegeven én niet te lang. Maar je mag jezelf natuurlijk wel verkopen. En dat doe je door net die ervaringen en eigenschappen uit te lichten die passen bij jou, je beoogde marketing baan en het bedrijf waar je wil gaan werken.
 

Werkervaring is belangrijk

Werkervaring is hierbij erg belangrijk, want je potentiële nieuwe werkgever kan hieraan zien waar je gewerkt hebt en wat je ongeveer gedaan hebt. Schrijf per voorgaande werkgever even heel kort op wat je daar gedaan hebt. Misschien heb je wel de marketing voor een landelijke of regionale campagne gedaan. Daar mag je zeker mee te koop lopen. Heb je veel werkervaring? Plaats deze dan direct onder je personalia en houdt dat blokje juist beknopt. Dan weet je zeker dat het belangrijkste het meest in het oog springt.
 

Profielschets

Als je een vacature leest, dan wordt er altijd een profiel geschetst van de werknemer waar het bedrijf naar zoekt. Klassiekers als ‘teamplayer’ en ‘geen negen tot vijf mentaliteit’ worden daar vaak in genoemd. Als marketing specialist kun je zo een tekst counteren door je eigen profiel te schetsen in je cv. Laat deze schets aansluiten bij de tekst in de vacature, maar gebruik wel je eigen woorden. Hiermee laat je zien wat je sterke kanten zijn, wat je meebrengt aan ervaring en schemert je persoonlijkheid al een beetje door. Hou de schets kort en krachtig – zo’n drie tot vijf regels is voldoende – en plaats deze boven je werkervaring. Dat valt op!
 

Competenties & hobby’s

Niet al je relevante ervaring wordt begeleid door een diploma. Daarom neem je aan het einde van je cv nog een blokje op met andere ervaringen (competenties) en wellicht relevante hobby’s. Misschien kan je als marketeer ook goede teksten schrijven en fotograferen. Handig als je zelf campagnes gaat maken. Of heb je ook ervaring met finance en kun je cijfers goed analyseren. In Nederland zijn marketingvaardigheden als customer experience, creatieve vaardigheden, video en audiobewerking, content marketing en engineering (om er een paar te noemen) zeer gewilde kwaliteiten. Speel daar dus op in.
 

Val op

Marketing draait om opvallen in de menigte. Maak daarom een cv die opvalt door een bijzondere, sprankelende opmaak te kiezen. Vul vervolgens je personalia, werkervaring, vaardigheden en meer in en maak met één druk op de knop een opvallende cv waarmee jij die felbegeerde marketing baan binnen gaat halen.