BLCKBRD Speaks (deel 4): de opkomst en ondergang van nu-folk

BLCKBRD Speaks (deel 4): de opkomst en ondergang van nu-folk

18-04-2018 (10:00) - Muziek

Let’s start a Mumford band! In november 2008 kondigde The Guardian een folk revival aan, tegen het einde van een jaar waarin acts als Laura Marling, Bon Iver en Fleet Foxes zowel commercieel als kritisch erg succesvol waren geworden.


Het was het begin van een golf aan nu-folkmuziek die zou leiden tot een van de bestverkochte rockalbums van dit decennium, een van de meest herkenbare reclamedeuntjes en de tijdelijke terugkeer van de banjo in popmuziek. 
 
 
Waar deze opkomst van nu-folkmuzikanten precies vandaan kwam, is onduidelijk. Old Crow Medicine Show was bijvoorbeeld al jarenlang een bekende folkgroep. Sommige mensen zagen de revival als een antwoord op Auto-Tune en de ‘neppe’ popmuzikanten die van de techniek gebruik maakten; akoestische muziek en samenzang in plaats van voorgeprogrammeerde melodieën en bewerkte stemmen. 


De gezichten van nu-folk

Fleet Foxes wordt vaakalsleider van de revival beschouwd. De band vond via MySpace veel populariteit en Fleet Foxes, hun debuutalbum, was zeer succesvol. In navolging van Fleet Foxes drong de nieuwe folkmuziek via bands als Mumford & Sons, The Lumineers en Of Monsters and Men de mainstream binnen. Mumford & Sons werden voor veel mensen het gezicht van de folkpop: hun albums Sigh No More en Babel waren enorm succesvol, in 2012 trokken ze samen met Old Crow Medicine Show en Edward Sharpe and the Magnetic Zeros in een oude trein door Amerika, en in 2013 hadden zij de eer om Glastonbury af te sluiten. In Nederland braken ondertussen artiesten als Tim Knol en Mister and Mississippi door, en ook Guus Meeuwis en Nick & Simon werden geïnspireerd door de folk revival. 

De reclamewereld 

Binnen de reclamewereld bleef deze opkomst van folkmuziek niet onopgemerkt: onder andere IKEANikon en Sunweb kozen voor folknummers in hun reclame. ‘Home’ van Edward Sharpe and the Magnetic Zeros sloot perfect aan op IKEA’s boodschap van warmte, authenticiteit en huiselijkheid, en werd in 2013 gekozen tot beste reclamemuziek aller tijden in Nederland. Een paar jaar later stapte IKEA over naar een ander folknummer: ‘Riptide’ van Vance Joy. ‘Welcome Home’ van Radical Face sloot perfect aan op Nikons boodschap van romantiek en gedeelde ervaringen. De Nikonreclame zorgde ervoor dat Radical Face wereldwijd bekend werd. ‘Follow the Sun’ sloot zowel qua titel als sfeer aan op wat Sunweb aanbiedt: zonnige reisjes met vrienden.
 

Het einde van nu-folk

Inmiddels lijkt de revival grotendeels tot haar te einde te zijn gekomen en heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe revival. Zo bracht Fleet Foxes na 2011 zes jaar lang geen album meer uit, omdat frontman Robin Pecknold wilde wachten tot de rage voorbij was. Mumford and Sons lieten in 2015 de banjo liggen en verruilden hun folkkleding voor leren jassen, en Bon Iver, al sinds het begin van de revival de meest experimentele van alle folkbands, bracht in 2016 een album uit dat voornamelijk bestond uit elektronische muziek, vol synthesizers, voorgeprogrammeerde melodieën en bewerkte stemmen. 
  
 

Thomas Groenewout
BLCKBRD Soundbranding 

De playlists: