BLCKBRD Speaks (deel 5): Londense piraten worden internationale sterren

16-05-2018 (11:13) - Audio

Grime is terug. Dit hebben ook Adidas, Puma en Nike door, sportmerken die een nauwe band hebben met rapmuziek: Adidas verbond Stormzy aan de recordtransfer van Paul Pogba naar Manchester United en maakte hem een van de gezichten van de Orginal is Never Finished-campagne. ‘Godfather of Grime’ Wiley droeg in de video van ‘Chasing the Art’ de nieuwe Puma-collectie, en Skepta verscheen in de Nothing Beats a Londoner-campagne én mocht zijn eigen Nike Air Max-sneakers ontwerpen; de ultieme bevestiging dat grime-rappers internationale sterren zijn geworden.   

 
 
In 2015 gebruikte Kanye West een optreden tijdens de Brit Awards om zijn nieuwe single ‘All Day’ voor het eerst aan de wereld te laten horen. Hij werd op het podium bijgestaan door een groep van zo’n 40 rappers, zowel uit Amerika als uit Engeland. Onder hen bevonden zich artiesten als Novelist, Skepta en Stormzy, jonge rappers die grime een nieuw leven hebben gegeven. 
 

Piratenzenders

Grime ontstond rond het begin van de eeuw in Oost-Londen en verspreide zich via piratenzenders als DejaVu FM en Rinse FM, waar vroege grime-groepen als Roll Deep en Ruff Sqwad gedraaid werden. Deze groepen bestonden onder andere uit succesvolle grime-artiesten Wiley, Tinchy Stryder en Dizzee Rascal. De stijl werd steeds bekender toen in 2003 televisiezender Channel U begon met uitzenden: grime werd een belangrijk deel van de programmering en fans konden eindelijk hun favoriete grime-artiesten zien. Datzelfde jaar bracht Dizzee Rascal zijn debuutalbum Boy in da Corneruit. Hiermee won hij de prestigieuze Mercury Prize, wat een doorbraak betekende voor de pas 19-jarige rapper en voor het genre. 
 

Wot Do U Call It?

Toch bleef het onduidelijk wat de muziekstijl precies was, iets waar Wiley naar verwijst op zijn commerciële debuutsingel ‘Wot Do U Call It?’. Grime is niet simpelweg een subgenre van hip-hop, maar combineert verschillende muziekgenres als dancehall, UK garage, drum and bass en hip-hop, en is daarmee een reflectie van de multiculturele Britse samenleving. Roll Deep-lid DJ Target zei over de stijl: “It’s a 140 bpm type of life”, waarmee hij verwees naar het feit dat grime-nummers altijd een tempo van rond de 140 beats-per-minute hebben.     
 

Revival

Na een aantal jaar uit het oog te zijn geweest, kent grime sinds 2014 een wederopstanding en is het genre inmiddels populairder dan ooit. Artiesten als Skepta en Stormzy beleven succes na succes. Zo haalde Stormzys debuutalbum Gangs Signs & Prayer als allereerste grime-album de nummer 1-positie in het Verenigd Koninkrijk en won Skepta de Mercury Prize voor zijn album Konnichiwa, terwijl ook oudgedienden als Wiley, Kano en Lethal Bizzle succesvolle nieuwe albums uitbrachten. Ook internationaal krijgt de stijl steeds meer aandacht. Zo verscheen Stormzy op een remix van Nick Jonas’ nummer ‘Jealous’ en werkte Skepta samen met Pharrell en Drake. De voormalige piraten zijn nu de gezichten van Britse rap. 


Thomas Groenewout
BLCKBRD Soundbranding