MassiveMusic ontwikkelt de sonic identity van TeamNL

14-02-2018 (11:15) - Muziek

Het internationale muziekbureau MassiveMusic dat zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft, kreeg vanuit NOC*NSF de opdracht een nieuwe sonic identity te ontwikkelen voor TeamNL, hét sportteam dat Nederland 365 dagen per jaar vertegenwoordigt op internationaal topniveau. In nauwe samenwerking met de topsporters ontwikkelde het muziekbureau een onderscheidend thema en ‘branded muziekpakket’ voor TeamNL.


Om tot het beste concept te komen koppelde MassiveMusic zijn compositie- en productiekwaliteiten aan een stevige sonic branding-strategie. Geluid wordt zo een vast onderdeel van de brand identity van een merk, en een belangrijk middel om merkwaarden en boodschap over te brengen. Het resultaat is een compleet nieuw strijdlied en een breed scala aan geluidselementen die de kracht en mentaliteit van het Nederlandse team onderstrepen.


Het vroegtijdig betrekken van de topsporters bij het muzikale proces, resulteerde in een optimaal eindresultaat, dat ze niet alleen bij hun deelname aan de Winterspelen in PyeongChang zal ondersteunen, maar ook bij toekomstige sporttoernooien.


uitgebreide zoektocht

Een uitgebreide zoektocht naar de juiste muziek trapte het prestigieuze project af, wat uitmondde in een intrigerende invalshoek. Zo ontstond een notenreeks die beklijft en consequent terugkeert als een opzwepende melodie. Een meeslepend geluid voor de sporters én het publiek. Het audiopakket is gebaseerd op een overkoepelend strijdlied dat de kern vormt van alle muzikale onderdelen: een geluidslogo, medaille-alerts en geluidssignalen voor gebruik op TV, radio en voor online content.


Sporters Dorian van Rijsselberghe, Bob de Voogd, Dylan Hoogerwerf en Inge Janssen waren allen betrokken en sturend bij het creatieve proces. Ook tri-atleet Jetze Plat, onlangs genomineerd voor de titel Paralympische Sporter van het Jaar bij de Laureus World Sports Awards, gaf waardevolle input.


gemaakt in Nederland, voor Nederland

Hans Brouwer, CEO en oprichter van MassiveMusic: “Dit was een enorm belangrijk project voor ons: een geluid gemaakt in Nederland, voor Nederland. En het was een eer om met deze topsporters te mogen samenwerken. Ondanks hun drukke schema wisten ze tijd te vinden om een aantal keer naar ons Amsterdamse kantoor te komen. Petje af! Ik ben er onwijs trots op dat we de kans kregen om te definiëren hoe het Nederlandse team klinkt, niet alleen hier maar over de hele wereld. Het helpt hen gehoord en herkend te worden in een ontzettend dynamische en luidruchtige omgeving. Een plek waar sonic identities gek genoeg nog vrijwel ontbreken.”


De nieuwe sonic branding van het Nederlandse team is momenteel voor het eerst te horen tijdens de Olympische Winterspelen.


credits

Merk: TeamNL voor NOC*NSF

Creatief bureau: TBWA\UNITED 

Muziekbureau: MassiveMusic

 
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.