BiFi, Doritos en Oreo genomineerd voor GfK Shopper Marketing Award

11-09-2017 (16:14) - Awards

De genomineerden voor de GfK Shopper Marketing Awards zijn bekend. De GfK Shopper Marketing Award wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt aan een merk dat zich in het afgelopen jaar op een positieve manier heeft onderscheiden op het gebied van shopper marketing.
 

De volgende drie merken zijn genomineerd:
 
BiFi – Making the BiFi brand relevant again
De jury: “Met beperkte middelen heeft BiFi een turnaround gecreëerd. De basis van deze strategie is zeer solide, vanuit zowel merk-, retailer-, shopper-, als consumentenperspectief. De turnaround strategie heeft het merk opnieuw op de kaart gezet en nieuwe kopers voor het merk gewonnen.”
 
Doritos – A vs. B
De Doritos A vs. B activatie heeft geleid tot merk- en categoriegroei. De campagne is opgezet vanuit goed onderbouwde shopper insights, op basis waarvan een sterke activatie werd ontwikkeld, volledig toegespitst op de doelgroep. Verhoging van de penetratie binnen deze doelgroep door volledige invulling van de shopper journey en het inzetten van de juiste middelen over alle touchpoints. Een mooie merkactivatie integraal gericht op consument, retailer en shopper’, aldus de jury.
 
Oreo - Wonder if Wonder
Op basis van shopper-, consumer- en retailerinsights werd een duidelijke strategie ontwikkeld waarmee Oreo in staat is geweest om in een stabiele markt omzetgroei te realiseren. Hierbij werd een bredere doelgroep aangetrokken en werd de core van Oreo verder versterkt. Oreo laat een doelgerichte en consequente doorvertaling zien van merkbelofte naar executie over alle touchpoints” aldus de jury .
 
GfK heeft uitgebreid onderzoek gedaan onder ruim 200 FMCG-merken en in samenwerking met de vakjury op basis van fact based insights uit het shopper marketing proces een shortlist gemaakt. Vanuit deze shortlist heeft een groot aantal merken hun case aan de vakjury gepresenteerd. De vakjury heeft deze cases beoordeeld op strategische uitdaging, doelstellingen, boodschap & creatieve uitwerking en de executie op shopper marketing gebied.
 

publiek bepaalt de winnaar

 
BiFi, Doritos en Oreo zijn door de vakjury voorgedragen als de drie genomineerden die hun case zullen presenteren tijdens het GfK FMCG Jaarcongres op 21 september. Het publiek bepaalt mede de uiteindelijke winnaar.
 

De vakjury bestaat uit diverse GfK expertises en een externe adviseur die gespecialiseerd is op marktkunde en consumentengedrag:
Linda van Rijn, Advanced Business Solutions Group Lead, juryvoorzitter.
Stefan Heule, Head of Shopper
Simone Pieters, Account Director GfK NORM
Arjan van der Sande Lacoste, Key Account Manager
Danny Oomen, GXL Group Lead
Hans van Trijp (Hoogleraar Wageningen Universiteit), externe deskundige