Actie om winkeliers te helpen in boek 'Nederland Bedankt'

11-12-2020 (16:00) - Publicaties

Het Nationaal Loket Afstand, een digitaal initiatief om winkeliers te helpen met de communicatie over de anderhalvemeter-regels, is opgenomen in het vandaag verschenen boek 'Nederland Bedankt'. In de uitgave staan verhalen opgetekend van mensen en organisaties die de Nederlandse samenleving hebben geholpen in crisistijd. Premier Rutte nam het eerste exemplaar vandaag in ontvangst. De opbrengst gaat naar Stichting ZWiC, een steunfonds voor zorgverleners met corona.
 
De website Nationaal Loket Afstand is in het leven geroepen door online drukkerij Reclameland in het Groningse Westerbroek. Aanleiding was de eerste persconferentie in maart, toen corona Nederland bereikte. “Meteen werd duidelijk dat er veel zou gaan veranderen. We merkten onder winkeliers een sterk toenemende vraag naar artikelen die het belang van afstand houden duidelijk maken”, zegt Gerwin Verdonk, manager online van Reclameland. “We hebben daarop ingespeeld door ‘anderhalvemeter-producten’ aan te bieden. Vloerstickers met ‘houd afstand’ of de tekst ‘als je dit kunt lezen, dan sta je te dichtbij’ waren erg gewild. Zo konden we winkeliers geven wat ze nodig hadden om open te kunnen.”
 

Hartverwarmend

Het verhaal van Nationaal Loket Afstand is een van de 48 verhalen die in woord en beeld zijn vastgelegd in het boek 'Nederland Bedankt', gemaakt door een team van ruim vijftig vrijwilligers. Volgens de aanjagers van dit project past het verhaal van de online drukkerij bij de ‘hartverwarmende’ initiatieven van en voor iedereen die zijn steentje bijdroeg in deze crisis.
 
“Deze organisatie heeft zich beziggehouden met het maken en verkopen van bijvoorbeeld spatschermen en anderhalvemeter-vloerstickers. Deze voorwerpen zie je nu overal”, vertelt Julien Paul Jukema, een van de drijvende krachten achter het boek. “Het is belangrijk om elkaar te beschermen in deze tijd. Dit zijn daar creatieve voorbeelden van."
 
Hij vervolgt: “Wij denken dat het Nationaal Loket Afstand dus een zeer belangrijke rol heeft gespeeld bij het beschermen van Nederlanders door producten te maken die waarschuwen voor anderhalve meter afstand en door mensen die aan het werk zijn te beschermen. Op deze manier was het voor de organisaties waar thuiswerken niet mogelijk was toch veilig om naar het werk te gaan bijvoorbeeld. Nederland Bedankt' is bedoeld om te laten zien hoe veerkrachtig en solidair mensen zijn in tijden van crisis. “Op deze manier kunnen we met een trots gevoel terugkijken en heeft de volgende generatie een beter beeld van deze bizarre, soms surrealistische, bijzondere periode”, aldus Jukema.
 

Vereerd

Reclameland voelt zich vereerd dat het Nationaal Loket Afstand is opgenomen in het boek. “Hopelijk zijn we een inspiratiebron voor anderen om ook in coronatijd van waarde te zijn en om zo goed mogelijk in te spelen op continu veranderende behoeftes”, zegt Verdonk. Hij hoopt bovenal dat zijn verhaal bijdraagt aan een goede verkoop van het boek. De opbrengst gaat namelijk in zijn geheel naar de stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC). Doel hiervan is om hulpverleners die in de frontlinie zijn getroffen door Covid-19 financieel te ondersteunen. Verdonk: “Meer dan terecht en een heel mooi doel. Zorgmedewerkers zijn natuurlijk de echte helden van Nederland.”

Het boek ligt sinds woensdag in de boekhandels en is via deze site online te bestellen.