Creatief schrijven voor een merk: Storytelling in de praktijk

Creatief schrijven voor een merk: Storytelling in de praktijk

23-02-2021 (10:18) - Publicaties

Merken onderscheiden zich door verhalen. Creatief schrijven is daarom een belangrijke vaardigheid voor communicatieprofessionals en marketeers. Storytelling in de praktijk helpt je om verhalen uit de organisatie te verzamelen, om ze op te schrijven en om ze te vertalen naar creatieve communicatie-uitingen.
 
Dit boek leert je om bedrijfsverhalen te schrijven op basis van universele verhaalstructuren, wat gebeurt aan de hand van vijf thema’s. Elk thema behandelt een onderdeel van het creatieve schrijfproces. De thema's gaan onder andere over het ontwikkelen en uitdiepen van levensechte karakters, plotontwikkeling, tone of voice en storytelling voor online en offline media. Ook is er aandacht voor het vinden van verhalen door onderzoek te doen en het stapsgewijs verbeteren van eerdere versies. Concrete schrijfoefeningen en voorbeelden uit de praktijk vormen hiervoor de basis om de theorie toe te passen.

 
De auteur, Maarten van der Meulen, is docent communicatieve vaardigheden aan de Technische Universiteit Delft. Eerder werkte hij als docent communicatie bij hogeschool NHL Stenden. Hij gaf daar onder andere creatief schrijven en storytelling.