De invloed van data gedreven beslissingen op het bedrijfsleven

12-10-2017 (09:59) - Publicaties

Besluitvoering in het bedrijfsleven geschiedt nog te vaak op basis van resultaten uit het verleden, interne data is hierbij leidend, zo constateert Jorn Lyseggen, CEO van Meltwater. In zijn nieuwe boek Outside Insight benadrukt hij het belang van data gedreven beslissingen, gebaseerd op externe data.

 
De mogelijkheden van big data zijn enorm. Anno 2017 zijn AI en Machine learning grote wapens in het verwerken van grote hoeveelheden data. Bedrijven kunnen deze wapens inzetten om met externe inzichten een completer beeld te krijgen van de kansen en bedreigingen van de markt. Of, zoals hij het zelf zegt: ‘Iedere dag laten concurrenten ‘broodkruimels’ met waardevolle informatie achter op het internet – van inzichten over nieuwe werknemers tot aangevraagde patenten, lanceringen van nieuwe producten, veranderingen in online advertising budgetten en social media strategieën. Deze externe data biedt bedrijven inzichten om meer naar de toekomst te kijken en beter geïnformeerde beslissingen te nemen.’
 
Lyseggen gebruikt praktijkvoorbeelden om zijn Outside Insight benadering te ondersteunen. Voorbeelden van transformatieve en data gedreven beslissingen, genomen door onder andere Apple, Facebook en Barack Obama. Aan de hand van deze voorbeelden presenteert hij een gedetailleerd plan voor leidinggevenden om deze manier van denken te implementeren in de mindset en processen van hun bedrijven. 
 
Ontdek meer over het boek op Facebook, Instagram en YouTube via @OutsideInsightBook en op Twitter via @jorn_lyseggen. Bekijk ook de website voor meer informatie, case studies en interviews.